Wednesday, April 1, 2009

Experimen hari ini...<--Science

Eh ade cite lagikk..=)

Hari ni konon2 nak wut ekperimen la...sal proses penyerapan dalam pencernaan...kire nak uji sama ada glukosa atau kanji yang diserap ke dalam darah kite kan...so tiub Visking dijadikan sbg usus kecil...kene setup apparatus mcm kat bawah nie...


Aku dh plan n bace siap2 procedures utk experiment nie....tp nth cemana la leh tersilap panaskan benda alah tu...mksud aku..bkn panaskan yang dlm visking tube tu...tp air dlm beaker tu aku panas kan...letak bwh bunsen burner tu...menakutt kan..seb bek tak jadik pape...

Pastu dh la tersilap yang tu...skng nie tersilap yang nak test kehadiran kanji n glukosa plak...
sepatutnyer:

~iodine to test the presence of starch
~Benedict's solution to test the presence of glucose

*tp aku terbalikkannyer...patutla kaler tu len semacam aje...haih..ape nak jdik aku nie...pe yang aku pk pun ntahlah...

tp bile aku dh pasan kesilapan aku tu...aku tukar blik la..btolkan balik...nampakla jgkla hasilnyer...huhu....

0 comments: