Thursday, November 5, 2009

Jodoh II

aku nak kongsi stu kisah benar n bukan sesekali dicipta khas dari Miss Azna.. ;p

Pengalaman hidup neh berdasarkan dr kakak kepada kawan aku..biar aku kenalkan die dgn N..

mcm yang aku citekan sblm neh dlm JODOH bahagian 1 (ceh, bile pulak de part 1 utk entry hr tu hah??)...bile si hawa neh jejak je kaki ke alam dewasa (umo 23th ke atas)..soalan (bile nak kawin?) yang lazim ditanye..mcm tu la yang jd pd kakak N...die sangat2 tensen dengan pertanyaan yang mcm2 dr org kampung....org kampung die tu sgt annoying..slumber badak je die labelkan kakak N dengan status andartu..ckp tak laku la...ckp itu la..ckp inila..sengal ape punye org kampung mcm neh..sebok betul jage tepi kain org..kain sendiri kene taik ayam pun tak sedar..huhuhu

masalahnye dieorg neh bukan saje duk kaco emosi kakak N malah emak N pun dieorg kaco..punyela berhati busuk mereka neh..smpi emak die duk nangis2 pk sal anak2 dara die yang tak kawin2 lagi..iye aku pham hati seorang ibu..sape tak susah hati kan kalau org kampung asyik duk mengata anak kite..pdahal anak die tak buat salah pape pun..hanya lambat kawin..itupun korang nak jdikan isu..so pathetic..

untuk di pendekkan cite neh, kakak N dengan nekad hati terima je lelaki yang dtg pinang die tu..bile kite kawin dlm keadaan paksa..tmbah2 laki tu bkn ciri2 yang kau nak..sape sanggup hidup kan..pastu pulak, tak kenal asal usul laki tu..kakak N terima aje demi nak jage maruah si emak n kuarga..

dan korang tahu ape sudahnye hidup kakak N....hujung taun lps, die dh bergelar janda..sedih betul..muda2 lagi dah jadi janda..

aku tak tahu la cemane perasaan org kampung N neh,
gembirakah?sedihkah?terharukah?..
atau mungkin berpesta sakan sebab dah memusnahkan hidup anak musuh mereka..

ape dieorg ingt neh zaman askar jepun ke..kawin umo belasan taun..dieorg tu berlagak mengalahkan mak ayah N...banyak betul dosa yang dieorg kutip..satu mengumpat..satu mengutuk..satu lagi menghancurkan hidup sesama Islam..

dan tak puas dgn tu..skng neh dieorg duk kaco idup kawan aku pulak..agaknye dieorg neh da takde keje kot...kalau aku ade org kg mcm neh,kire tahap kronik seboknye,dan2 je kene sound ngn aku...tak pom buat pusingan 7 kali keliling kg tu kene kejar parang ngn aku..hahahaa..(weh, aku gurau je la..aku bukan gila lg)..hish..mintak jauhla dr manusia2 yang mcm neh dr hidup aku..


moral of the story:
bertindak mengikut AKAL..dan janganla kamu slumber yaya je melabelkan kaum hawa neh dengan status andartu..sensitip beb..sensitip...
dan....
buat org yang suke menyebok tepi kain org tu..sudah2la buat keje neh..tak berkat hidup kamu tu..

2 comments:

|| NaFiRaa || said...

errkk.. siannye..
kadang2 akak pelik laaa.. nape org len x senang tgk kita senang padahal kita x kacau dia pon.. bila kita dah jatuh.. dorg tepuk tangan sbb dh berjaya jatuhkan kita..

so.. jgn peduli apa cakap org.. kena ingat semuanye dari DIA..bukan Dari'mereka2'tu!!
-mood geram-

NooR AzNa AwAng said...

itula kak..susah la bile duk dlm masyarakat yang berpkiran sempit mcm tu..pastu ade hati mcm tu pulak..adoiyyaii..

org harap, kat kg org takde la yang jenis suke jage tepi kain org neh..