Friday, November 27, 2009

Mode: Aidiladha

Sape cakap Hari Raya Haji tak semeriah dengan sambutan Hari Raya Puasa..sambutan kat sini sentiasa meriah..memang kedatangan 10 Zulhijjah di sambut dengan perasaan gumbira oleh penduduk di sini..walaupun musim sekarang musim tengkujuh kat negeri neh, tapi Alhamdulillah 2 3 hari sebelum kedatangan hari raya, takde hujan pun yang menitik turun dari langit..

Ape yang beza dengan sambutan raya kurban dengan raya puasa ialah dari segi juadah yang disajikan..kalau raya puasa, kita akan sajikan pelbagai rupa dan bentuk kueh mueh dan juga aneka masakan..pastu bertanding sapa paling banyak buat kueh raya..hahah..tapi raya kurban, kita akan sajikan dengan pelbagai lauk pauk daging sahaja..

Kalau kat sini, lepas kami tumbangkan lembu,geng lelaki atau veteran lelaki akan melapah daging tu utk diagih2kan sebanyak 7 bahagian..manakala geng wanita akan duk dapur..ber sok sek sok sek sesame mereka sambil tangan giat mengupas bawang n pelbagai bahan untuk masak..lepas tu tuan rumah tempat korban tu akan ambil bahagiannye dan bermulala aksi masak memasak beramai2 di dapur beliau..macam satu famili..secara tak langsung kau kenal aku, aku kenal kau..jadi makin eratlah silaturrahim sesama umat Islam...cewahhh..hehhee...dah siap, kami akan makan ramai2 secara berjemaah..mase neh macam2 hidangan ade..start dari daging+hati+limpa goreng, singgang daging, acar mentah, perut dengn air cecah, sambal..sumenye masak dari lembu tu la..lepas tu makan bersama2..meriah I tell U..kalau tak caye meh datang sini..meh2..hahaha

Beb, neh baru intro..lom masuk cite sbnrnye lagi..Wah, panjang gilezz intro aku..asalnye nak cite sal alkisah korban yang aku buat tahun neh..(first time tu beb)..tapi I terlanjur bercerita pasal kejadian yang selalu jadi di tempat I klu musim raya haji..hehehe..

Ok..Mula2 sekali mcam bese,bangun pagi seawalnye..siap2kan diri..pastu pekena nasi dagang buatan I..buatan I ok..hehehe..sebelum pegi masjid untuk solat sunat aidiladha..

~nasi dagang neh buat simple aje..sekadar untuk bekfes sebelum ke masjid~

dah abes semayang, balikla umah..makan lagik..bertambah 2 pinggan pulak tu..besela my feveret,tak leh nak buat ape dah..hahaha..da kenyang sume..pakai tudung n tros ke tempat kejadian..iaitu tempat lembu itu bakal ditumbangkan..

sebelum tu sempat lagi gatal tangan bergambar dengan kezen2 I..aksi neh dirakam selepas sesi jual beli dengan empunya lembu tu...hah kau ingat korban neh bleh memain ke..ade cara jugak..kene pegang tali lembu tu..pastu duk berjual beli..dengan lafaz ok..

lepas tu, mase dieorang da ready nak sembelih, kene niat pulak..mase lembu neh nak dikorbankan air mata die menitik jatuh ke bumi...tak sampai hati nak tengok..mase kene sembelih pun tak sampai hati..beselah aku neh kan sensitif sket..huhuhu

nah neh gambo2 di ambil mase dieorg tgh bergelut nak kasi baringkan lembu tu..bagi senang nak disembelihkan..
~cube tgk di matanya..mengalir airmata..~


sekarang neh aktiviti melapah daging lembu..geng2 laki buat keje neh..lepas tu akan diberikan kepada geng wanita untuk di masak..sebelum aktiviti makan beramai2..
balik umah pulak, aku, adik2 n my mom masak2 utk sedara2 kami pulak..bergotong royong masak ape2 aje..last year gotong royong umah mak ngah aku, tpi diz year turn abah pulak..pastu panggil sedara2 makan ramai2 kat umah..besh gilerzzzz...(opss sowi tak sempat nak snap pics lauk pauk tu..)..selebihnye daging tu diagih2 kan kepada jiran2 n org miskin sekitar kampung aku..

habisla alkisah cite hari raya aldiladha neh..esok bermula aktiviti makan gulai kawah..banyak betul kenduri taun neh..kenduri aku bile pulak ek??hahahha..

1 comments:

|| NaFiRaa || said...

wahhhh!!! meriah2!! besnye nasi dagang~