Saturday, October 4, 2014

Petua Untuk Menambahkan Susu Badan

Jom ikhtiar selagi boleh..Syok breastfeed anak ni..Jangan sia-siakan pengalaman tu

Ni dia antara petua yang ibu-ibu boleh amalkan:

Pilihan 1: Amalkan memakan jantung pisang celur. Jantung pisang yang dicelur enak dimakan dengan sambal belacan. Ia bukan sahaja sedap malah ia membantu menambah susu ibu.

Pilihan 2: Kikis lobak putih dan parut. Campur lobak putih dengan 1 gelas air panas dan biarkan sehingga suam. Minum 2 kali sehari.

Pilihan 3: Daun betik memang enak dibuat ulam walaupun rasanya sedikit pahit. Cicah dengan sambal belacan. Ia berupaya menambah susu badan.

Pilihan 4: Longan yang kering yang biasa boleh didapati di kedai singseh elok diamalkan. Rebus longan kering dalam anggaran 1 cawan kecil dengan beberapa cawan air (3 - 4 cawan air) dan biar sehingga longan tersebut kembang. Minum air rebusan tersebut.

Pilihan 5: Daun sirih boleh menambah susu ibu yang sedikit dan kurang lancar. Ambil daun sirih dan sapu dengan minyak kelapa. Layurkan daun tersebut pada api dan tekap pada sekeliling payudara anda.

Pilihan 6: Semakin kerap anda menyusukan bayi, semakin banyak susu yang akan terhasil. Galakkan bayi untuk lebih kerap menyusu. Penyusuan hingga 10 hingga 12 kali atau lebih dalam tempoh 24 jam akan merangsang hormon prolaktin menghasilkan lebih banyak susu.

Pilihan 7: Orang Melayu lama mengamalkan pemakanan tertentu bagi menambah susu. Antara jenis makanan yang dipercayai dapat menambah susu ialah ulam-ulaman seperti cekur manis, pegaga, peria, ulam raja, turi, betik, jantung pisang batu dan lobak putih.

Pilihan 8: Rempah halba boleh menambahkan pengeluaran susu. Cuci halba dengan sempurna dan keringkan. Kemudian, simpan dalam bekas bertutup dan makan sesudu halba setiap hari.

Pilihan 9: Jintan hitam juga boleh menambahkan pengeluaran susu. Cara pengambilannya sama seperti halba.

Pilihan 10: Anda perlu minum air sehingga 8 gelas sehari. Yang paling penting anda perlu minum air kosong mengikut keperluan tubuh. Selain daripada air kosong, anda juga boleh mengambil minuman lain seperti susu dan air kacang soya.

Pilihan 11: Kerap melakukan urutan payudara ketika sedang mandi atau beberapa kali sehari. Lebih afdal jika anda meminta suami anda urutkan. Di samping itu, perhatikan diet anda. Jangan memakan makanan segera atau minuman berkafein. Ia tidak sihat untuk ibu dan bayi. Amalkan lebih banyak memakan buah-buahan dan sayur-sayuran.

Pilihan 12: Kisar buah sengkuang dan rebus dengan sedikit gula. Minum air sengkuang selalu.

Pilihan 13: Sapukan sedikit minyak kelapa pada daun sirih. Kemudian, layurkan pada api sehingga layu. Setelah suam, tekapkan pada payudara anda. Amalkan setiap hari.

Pilihan 14: Ambil bunga melur dan giling hingga halus. Tampalkan padal sekeliling payudara anda di waktu pagi sebelum mandi.

Pilihan 15: Rebus beberapa helai daun betik yang sederhana muda. Air rebusan tersebut hendaklah diminum 2 atau 3 kali sehari

Pilihan 16: Ambil 2 kelopak daun kobis bulat dan tekap pada payudara anda. Anda juga boleh lenyek-lenyekkan kelopak daun kobis bulat tersebut dan tampalkan pada payudara. Petua ini juga boleh mengurangkan bengkak susu semasa dalam pantang.

Pilihan 17: Bubur kacang hijau dicampurkan dengan beras merah baik untuk memperbanyakkan air susu badan serta memekatkan susu ibu.

Pilihan 18: Ambil daun kucai dan ikan bilis secukupnya dan rebus. Amalkan memakannya bersama nasi.

Pilihan 18: Ambil petola, bayam dan daun turi . Masak lemak manis dan amalkan selalu sewaktu makan tengah hari.

Pilihan 19: Sayur bendi dibuatkan sebagai ulam dan cicah dengan sambal.

Sumber : SAIKLOPEDIA PETUA MELAYU LAMA

Berdasarkan pengalaman saya, selain saya amalkan petua-petua di atas saya juga amalka suplemen yang bagus untuk penggalak susu ibu & secara tak langsung bekalkan khasiat kat anak kita sama.
Dan pastinya saya pilih suplemen yang tentunya SELAMAT, SEMULAJADI & BERKESAN

Jadi sudah tentulah Shaklee yang semulajadi dan mendapat tempat dihati saya ketika itu
Antara yang sesuai diambil untuk ibu-ibu yang menyusu adalah;



Tapi saya tak suh mommies beli semua. Bagi yang berkemampuan boleh bagi semua, tapi bagi yang baru nak berjinak dengan shaklee boleh la memilih mana-mana set di bawah ini..



Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya di:


NOOR AZNA BINTI AWANG
♥ sms/whatsApp: 013-6295367
♥ Emel : teacherazna@gmail.com

♥ Fb: www.facebook.com/vitaminhalalsuci sila klik LIKE utk info terkini.

Wednesday, September 17, 2014

PETUA NAIKKAN SERI WAJAH

Assalamualaikum & selamat pagi uuoolls =)

Hari ni Azna nak share dengan korang pasal petua untuk naikkan seri wajah.

Yess..seri wajah memang sinonim bilamana korang nak kahwin. 

Once dah set tarikh kahwin, mula la korang kalut especially yang pompuan. Memacam petua nak buat, pegi facial lagi, pegi buat treatment la..Tu semua semata-mata nak nampak cantik kan. Nak bagi berseri-seri ketika hari bahagia tu kan. Pakai mekap pun tak nampak macam muka tepung gomak. Elok sekata je kan. =)

Azna dulu pun macam tu jugak tau.. p rata-rata tempat untuk tujuan yang sama.. tempat facial okey bukan tempat bukan2..no botox..no suntik2..seraammm.. Satu lagi yang Azna amalkan adalah pengambilan suplemen. Penting ni tau bukan untuk luaran je kena berseri tapi untuk dalaman sama. 

Dan bila kita usahakan dari awal, Alhamdulillah memang nampak hasilnya. Jadi sesapa yang bakal berkahwin bulan Disember ke atau November ke dah boleh stat dah ni. Jangan tunggu seminggu nak kahwin, baru terkedek-kedek nak buat rasa hasilnya tak bape Ummpphhh kot..hehehe


Ada nampak berseri tak muka azna ni? Ekeke...

Petua ni ada banyak stail. Secara tradisional ada, secara moden pun ada. Cuma yang tradisional tu antara korang sanggup buat ngan tak je la. 

Ok,meh kita tengok petua tradisional yang Azna cedok dari Che Petua 

1. Kulit pisang yang dah masak (kaler kuning tu) 

Salah satu cara untuk merapikan kulit. Caranya ialah dengan menggosok bahagian sebelah dalam kulit pisang itu ke muka anda. Setelah digosok biarkan seketika dan kemudian barulah dibilas dengan air yang bersih. 

2. Air kelapa tua 

Ni petua orang-orang tua dulu tau. Mencuci muka dengan menggunakan air kelapa tua. Korang cuci muka dengan air kelapa tua dan biarkan dulu selama 10 minit. Then, baru bilas dengan air bersih. Amalan ini untuk membantu menjadikan kulit wajah sentiasa lembap. 

3. Minum air inai

Amalan meminum air inai mampu untuk menaikkan seri wajah dan mengawetkan lagi muka anda. Guna daun inai tau jangan pulak korang beli inai dalam tiub yang berlambak dijual kat kedai tu. No..No..No.. ye

Caranya ialah ambil segengam daun inai dan rebus dengan air sebanyak 2 cawan. Rebus sehingga air tu menyejat sehingga tinggal lebih kurang  secawan jer. Selesai merebus, biarkan sejuk dan amalkan minum tiga kali seminggu. Mudah-mudahan wajah korang akan kelihatan awet muda dan berseri-seri seumpama matahari bersinar giteww.. hihi

__________________________________

Tapi zaman serba moden, macam-macam je produk yang leh kita amik. Sebagai contohnya suplemen. 

Dan Azna cadangkan korang amalkan makan suplemen Shaklee. Suplemen yang asli, semulajadi, tanpa bahan kimia, tanpa pewarna dan tanpa pengawet. Dijamin menjadi dan selamat 

Anda nak nampak cantik dan kulit tegang seperti pengguna Shaklee dibawah yang hanya mengamalkan suplemen Shaklee dan pencuci muka Shaklee sahaja tau. 

Jom mula dari skang. Hasilnya sangat AWESOME!


Jadi antara Vitamin yang sesuai untuk KULIT adalah : 

1) Vitamin C
kulit memerlukan Vitamin C untuk membentuk kolagen. Kolagen ibarat simen yang mengikat batu-bata (protein), supaya kulit sentiasa kenyal. Kekurangan kolagen membuatkan tubuh anda mudah lebam dan calar, kering dan bersisik. Kolagen yang cukup daripada Vitamin C yang baik membuatkan kulit anda kelihatan bersinar dan gebu.

2) Vitamin E
memang diketahui umum adalah vitamin untuk kecantikan kulit, melawan penuaan. Vitamin E bersifat anti-oksidan dan larut lemak.

3) B-Complex
B Complex ( B for Beauty) menjaga kesihatan kulit daripada dalam. Ia membantu mengurangkan garis-garis halus di kulit. Vitamin B Complex juga penting untuk melanin yang memberi warna pada kulit. Lebih kerap anda berada di bawah matahari, lebih banyak B Complex diperlukan.

4) Energizing Soy Protein
keanjalan kulit …protein penting kepada mereka yang ingin kulit yang cantik dan ton warna yang sekata. Mereka yang mempunyai bekas jerawat yang berwarna hitam adalah disebabkan kekurangan protein untuk membina sel baru dan menyingkirkan sel mati yang berwarna hitam tersebut.

5) Collagen Powder
Semakin meningkat usia, kolagen dalam badan akan semakin berkurangan. Kemerosotan semulajadi ini boleh dipulihkan melalui makanan tambahan. Pengambilan makanan tambahan secara tetap dapat menggantikan kolagen yang hilang. Bukan itu sahaja, malah berupaya menyegarkan semula kulit sihat, mengurangkan kemunculan garis-garis halus dan kedutan, menguatkan kuku dan menyuburkan rambut. Jadi boleh mencuba Shaklee Collagen Powder. Merupakan supplemen kolagen hebat yang mengandungi 4,000 mg proprietary RSS (Red Snapper Scale) Collagen, kolagen yg berkualiti tinggi dan tulen yg di ekstrak dari sisik ikan merah.

Kalau vitamin untuk penjagaan kulit dari dalaman, bahagian luaran kulit pula jangan dianak tirikan. Jadi untuk luaran korang cuba pencuci muka NutriWhite Shaklee– Gentle Deep Foaming Cleanser.
Keistimewaan produk ini?
  • Menjadikan kulit wajah kita segar dan bersih
  • Rumpai laut menghilangkan kekotoran, membuang sel-sel mati dan menegangkan
  • Alga Hijau menyahtoksin dan melembapkan
  • Strawberi Begonia mencerahkan dan mengimbangi pigmen
  • Memberi cucian lembut dan menyegarkan serta tidak menghakis atau mengelupas
Saiznya agak besar iaitu 150ml. Tapi berbaloi-baloi. Guna sedikit saje tak sampai pun sebesar kacang hijau dah berbuih banyak. Macam ni bolehla guna sampai setahun.

Rasa segar dan nyaman sebaik sahaja wajah ni dicuci dgn Nutriwhite Shaklee. Kulit pun rasa lembut dan licin. Pencuci muka Nutriwhite Shaklee ni selamat kerana bebas dari bahan kimia dan sintetik berbahaya. Dan ia setanding dengan pencuci muka Estee Lauder & SKII tau. Tak percaya? Moh cuba.


Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya di:


NOOR AZNA BINTI AWANG
♥ sms/whatsApp: 013-6295367
♥ Emel : teacherazna@gmail.com
♥ Fb: www.facebook.com/vitaminhalalsuci sila klik LIKE utk info terkini.

Monday, September 15, 2014

TANDA-TANDA BADAN ANDA DALAM PROSES NYAHTOKSIN

Credit to: Blog Kroh

Apabila tubuh tidak pernah melakukan proses detox atau nyah toksin sejak lahir, biasanya tubuh akan menghantar ‘tanda’.

Tanda-tanda sakit yang selalu kita rasakan ini sebenarnya berhubung kait dengan fungsi badan yang lain. 

Semua ini adalah tanda-tanda bahawa tubuh perlu menjalani proses nyah toksin bagi membersihkan ruang yang tersumbat.

Bacalah untuk menilai sejauh mana kesihatan diri anda :-

1. MATA (Bertindak balas dengan keadaan hati).
i) Mata menjadi merah : Hati mengandungi paras toksin yang tinggi.Mata menjadi merah menandakan badan kita sedang dalam proses pembuangan toksin.
ii) Mata menjadi kabur : Sering berlaku pada waktu pagi. Menandakan proses penyeimbangan hati sedang berlaku.
iii) Keluar tahi mata : Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan.iv) Keluar air mata : Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja
v) Ketegangan mata dan kelopak : Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat.

2. HIDUNG
Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong.
i) Selesema : Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong. Badan mengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat).
ii) Hidung sumbat : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan.Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.
iii) Bersin
a. Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
b. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.

3. BATUK
i) Batuk keluar kahak : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
ii) Batuk tanpa kahak : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan.
iii) Batuk dan berasa gatal di kerongkong : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar.

4. KERONGKONG
i) Kerongkong kering: Proses membuang toksin sedang berlakudi seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa badan kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin.
ii) Sakit kerongkong: Seperti di atas. Paras keracunan lebih serius.

5. BIBIR (Berkaitan dengan fungsi sistem penghadaman)
i) Bibir pucat
a. Sistem penghadaman yang lemah.
b. Perut mengandungi angin.
c. Kurang darah yang disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang sempurna dan mengakibatkan kekurangan zat besi.
ii) Bibir kering dan pecah: Perut mengandungi banyak bahan toksin.

6. MULUT DAN LIDAH : Berkaitan dengan fungsi jantung dan sistem pengedaran darah.
i) Lidah atau gusi bengkak, sakit : Menunjukkan jantung mempunyai masalah, seperti lemak yang berlebihan, injap menjadi lemah, saluran koronari tersumbat dan lain-lain lagi.
ii) Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser): Menandakan darah mengandungi asid berlebihan.
iii) Mulut berbau busuk: Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin.

7. TELINGA: Berkaitan dengan buah pinggang.
i) Telinga terasa tersumbat : Buah pinggang mengandungi toksin berlebihan.
ii) Telinga berdengung : Sedang merawat buah pinggang yang lemah.Biasanya tapak kaki terasa sakit ketika bangun pagi dan sakit itu hilang setelah berjalan-jalan.

8. KULIT BERPELUH :
i) Peluh masin : Badan mengandungi lebihan asid urik.
ii) Peluh berbau : Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan.

9. RUAM DAN BISUL : Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.

10. KULIT GATAL DENGAN RUAM : Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.

11. KULIT PECAH DAN BERAIR : Proses pembuangan toksin yang larut dalam air.

12. RAMBUT GUGUR : Menandakan fungsi buah pinggang yang lemah. Selepas proses gugur, rambut akan tumbuh semula dengan lebih sihat dan subur.

13. SENDI-SENDI, TANGAN DAN KAKI
i) Sakit Sendi
a.Rasa panas. Menunjukkan terdapat luka di bahagian sendi berkenaan dan tanda- tanda penyakit pirai (gout).
b. Tidak rasa panas Tanda-tanda sakit lenguh (rheumatism).
c. Sakit di bahagian bahu. Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.
ii) Kebas Tangan: Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.
iii) Kebas Tangan Kiri dan lengan: Tanda-tanda lemah atau sakit jantung. Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.
iv) Kebas Kaki : Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.
v) Sakit Tapak Kaki : Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.
vi) Sakit Tumit Kaki : Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.
vii) Rasa Panas Di Tapak Kaki: Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.
viii) Gatal Di Celah-Celah Jari Kaki : Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot).

14. TANDA-TANDA DALAMAN
i) Kepala: Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung dan saraf otak.
ii) Pening/Sakit Di Bahagian Depan Kepala : Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental dan banyak berfikir.
iii) Pening/Sakit Di Bahagian Belakang Kepala
a. Bahagian atas : Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi.
b. Bahagian bawah (tengkuk): Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah.
iv) Sakit Kepala dan Rasa Gas Keluar Dari Telinga :Menandakan penyakit migrain.
v) Bisul Terjadi di Kepala : Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.
vi) Rasa Pening Yang Memusing : Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.

15. MULUT/KERONGKONG/LIDAH
i) Loya/Muntah: Tanda penyakit lelah. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.
ii) Muntah darah
a.Darah merah : Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong dan
b. Darah hitam: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut; misalnya penyakit ulser.

16. LIDAH RASA TEGANG DAN PENDEK : Tanda sakit jantung.

17. KELUAR AIR LIUR YANG PEKAT . Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibat jangkitan kuman

18. KENCING
i) Kerap Kencing : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran
ii) Air Kencing Berkapur: Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.
iii) Air Kencing Berminyak : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran berlemak.
iv) Air Kencing Pekat Berwarna Coklat : Menandakan proses pembuangan toksin sedang berlaku.
v) Air Kencing Berdarah: Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.

19. BUANG AIR BESAR
i) Cirit-Birit/Kerap Buang Air Besar : Membersihkan kotoran/keracunan dari usus besar.
ii) Sembelit : Membersihkan toksin dari usus kecil.
iii) Najis Berdarah
a. Darah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus.
b. Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.
iv) Najis Berwarna Hitam : Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus sedang berlaku.

20. BADAN
i) Rasa sakit : Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan saluran darah.
a. Sakit menyucuk : Proses menyeimbangkan urat saraf.
b. Sakit sengal: Menandakan luka di dalam badan.
c. Sakit menyentap: Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ-organ badan.
d. Sakit menegang : Proses melancarkan pengaliran darah.
ii) Badan Terasa Berat/Malas/Lenguh: Badan mengandungi asid yang berlebihan. Proses penyeimbangan
iii) Badan Terasa Panas : Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.
iv) Badan Terasa Ringan :Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku.

21. RASA TAKUT MENGEJUT : Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.

22. CEPAT NAIK DARAH/MARAH : Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.

23. RASA BIMBANG DAN TAKUT : Sistem paru-paru yang lemah.

24. RASA SERONOK ATAU BIMBANG TANPA SEBAB :
i) Sistem jantung yang lemah.
ii) Sistem saraf otak yang lemah.
iii) Masalah pengaliran darah.

25. SUKA BERFIKIR DAN BERKHAYAL : Sistem penghadaman yang lemah

_________________________________________________

Jadi untuk elak dari semua ni berlaku dan cegah aura negatif pada emosi dan badan kita maka saya lebih selesa dengan suplemen yang saya amik. Iaitu ALFALFA & HERB-LAX 

Dua produk ni memang sangat-sangat membantu dalam menyahtoksin daripada darah kita secara buang air besar. 

Kita tahu dua organ utama yang membantu dalam nyahtoksin adalah hati dan usus. Jadi kita harus jaga usus kita sebaik mungkin. Supaya proses nyahtoksin berjalan dengan lancar. 

Untuk tahu tips dan cara penggunaannya dengan lebih lanjut, anda boleh hubungi saya: 

Untuk order:


Saya adalah Pengedar Shaklee yang sah diseluruh Malaysia. COD area Parit Buntar, Bagan Serai &; Nibong Tebal. 

Hubungi : 
AZNA - 0136295367
FB: Noor Azna 

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

TAK KENAL, MAKA TAK CINTA

Permulaan tajuk yang sesuai untuk orang yang masih 'baru' tentang produk Shaklee

Saya tau dalam berjuta-juta penduduk di Malaysia ni, tak semua yang tahu produk berjenama Shaklee kan!

Orait. Jom baca sampai habis ye! Sebab kalau korang tak baca habis, sampai bila-bila korang takkan tahu apa sebenarnya yang berselindung di sebalik nama Shaklee dan kemudian nilai sendiri kenapa ia masih kekal selama 5 dekad.

SHAKLEE

Sebuah nama syarikat yang begitu gah. Masakan tidak. Dah 50 tahun menapak tanpa pernah rasa tergugat dengan syarikat-syarikat lain. Malah dah berderet anugerah yang Shaklee terima.

Pengasas shaklee bernama Dr. Forrest C. Shaklee.


Sejarah Shaklee bermula pada tahun 1915, apabila Dr Forrest C. Shaklee telah mencipta "vitalized minerals" iaitu merupakan multivitamin yang pertama di dunia. 

Kemudiannya pada tahun 1956, beliau telah menubuhkan Shaklee Corporation yang merupakan syarikat jualan langsung pertama di dunia. 

Tatkala orang lain mengamalkan penggunaan plastik dan bahan-bahan sintetik, Shaklee kembali kepada semula jadi- dengan mencari bahan-bahan semulajadi yang tulen untuk menghasilkan vitamin. 

Dr Forrest juga merupakan antara orang yang terawal mencipta bahan pencuci rumah bersifat biodegradasi di dunia. 

Dikala syarikat lain membelanjakan wang untuk tujuan pengiklanan  dan pemasaran, Shaklee melaburkan duit berbilion ringgit sebagai ganjaran kepada para pengedarnya yang berkongsi tentang Shaklee. Ditambah pula dengan jutaan ringgit yang dilaburkan untuk tujuan penyelidikan dan pembangunan produk kesihatan Shaklee. 


Seperti yang saya cakap sebelum ni, Shaklee dah banyak mendapat pengiktirafan di mata dunia

1990 - Menerima anugerah "Family Circle's Green-Chip" sebagai salah satu daripada 10 buah syarikat yg mesra alam sekitar
2000 - Syarikat pertama di dunia yang mendapat pensijilan " Climate Neutral" 
2002 - Shaklee dianugerahkan "Climate Protection" oleh Agensi Perlindungan Alam Sekitar Amerika Syarikat
2002 - Shaklee menerima anugerah "Environmental Stewardship" daripada Social Accountability International 
2007 - Shaklee merupakan syarikat pertama di dunia yg mengimbangi pembebasan karbon, iaitu kerjasama dengan sebuah organisasi yang dipelopori oleh Dr Jeffrey D. Sachs 
2007 - Shaklee dipilih oleh Healthy Child Healthy World untuk menjadi rakan kongsi eksklusif kepada penghasilan video bertajuk: "Creating Healthy Enviroments for Children." 
2007 - Shaklee dipilih oleh pengeluar filem "The 11th Hour" (dokumentari alam sekitar yang dilakokan oleh Leonardo DiCaprio) sebagai rakan kongsi pengeluar filem - merujuk kepada komitmen dan sumbangan Shaklee sebagai penerajui alam sekitar. 

Falsafah Shaklee 

Misi Shaklee adalah untuk menyediakan kehidupan yang lebih sihat untuk semua orang dan kehidupan yang lebih baik untuk sesiapa sahaja
Dek kerana itulah, maka Shaklee menghasilkan produk semulajadi yang luar biasa. 

Apabila anda memilih Shaklee, anda akan tahu tiga perkara adalah benar: Ia adalah sentiasa selamat, Ia adalah sentiasa berkesan dan Ia adalah sentiasa mesra alam. 


SHAKLEE ALWAYS SAFE

Saintis Shaklee telah mencari di seluruh dunia untuk sumber bahan-bahan semulajadi yang terbaik. Dan pastinya ia bebas dari mana-mana logam berat, bebas dari racun perosak dan bebas dari bahan pencemar lain yang berbahaya. 

Secara teknikalnya, produk Shaklee tiada parabens, Triclosan, Phthalates, Sodium Lauryl Sulfat (SLS), Natrium Sulfat Eter Laury (SLES), 1,4-dioxane atau propilena glikol. 
  • Tiada bahan yang diharamkan
  • Tiada pewarna
  • Tiada lemak trans 
  • Tiada pemanis tiruan atau perisa tiruan

Shaklee juga tidak menggunakan haiwan sebagai bahan ujikaji mereka. Malah botol pembungkusannya pun selamat dan bebas daripada biophenol toksin-phthalates dan dakwat toksik. Itu sebab saya benar-benar pasti bahawa Shaklee dijamin 100% selamat untuk digunakan. 

ALWAYS WORKS 

Selalunya syarikat-syarikat lain akan mendakwa produk mereka berkesan, produk mereka bagus
Tapi bagi Shaklee, bukti yang paling penting. Sebab tu Shaklee sanggup melaburkan lebih daripada 300 juta USD untuk tujuan ujian klinikal. penyelidikan dan pembangunan. 

Hasilnya keberkesanan produk Shaklee tercatat pada lebih 100 kertas kerja saintifik, 90 daripada mereka yang disiarkan dalam jurnal. 

Dalam kajian tahun 2007 dikenali sebagai "Landmark Study" dijalankan bersama dengan kerjasama penyelidik dari Sekolah UC Berkeley Kesihatan Awam yang menunjukkan bahawa orang-orang yang mengambil makanan tambahan Shaklee mempunyai kesihatan yang lebih baik daripada mereka yang mengambil multivitamin jenama lain. 

Jadual ni adalah hasil dari kajian tersebut dan ternyata Shaklee adalah produk yang terbaik 

ALWAYS GREEN 

Kami menjadi contoh dalam memimpin gerakan alam sekitar 

Dr Forrest Shaklee mengasaskan syarikat Shaklee berdasarkan prinsip Hidup Harmoni dengan Alam Semulajadi. 

Shaklee adalah syarikat pertama di dunia yang memperolehi pensijilan "Climate Neutral™" dan mengimbangi sepenuhnya pembebasan pelepasan karbon menghasilkan kesan bersih sifar terhadap alam sekitar.

Melalui jualan daripada Shaklee Get Clean® Basic H²®, Shaklee telah menghapuskan 2.7 bilion botol konvensional 26-auns pembersih tingkap.




Jom kita lihat video tentang perbezaan Shaklee :



Harap semua faham ye =)
Tak paksa pun untuk jatuh cinta

Wednesday, September 10, 2014

Tip-tip Melayan anak si PICKY EATER


Mempunyai anak yang susah untuk makan memang la mencabar kesabaran dan keimanan kita sebagai ibu bapa. Bila dihidangkan makanan, ada je yang tak kena. Paling sedih bila si anak tolak mentah-mentah makanan yang disediakan. Mesti si ibu akan rasa frust, sedih dan risau.

Tapi INGAT!

Untuk menangani masalah ini bukan KEKERASAN yang diperlukan dan juga bukan MEMAKSA. Sekiranya ini yang berlaku, anak anda akan lebih bertindak agresif. Jadi, apa yang perlu kita buat adalah bertenang, bersabar dan menjadi kreatif. Seperti kata pepatah melayu,

"Sekeras-keras kerak nasi, direndam akan lembut juga" 

Tips menghadapi si Picky Eater,

1. Sediakan pelbagai menu makanan setiap kali masa makan. Bersabar semasa melayan kerenah anak sebelum dia bersedia untuk mencubanya. Setiap kali anda perkenalkan hidangan baru, hidangkan seperti biasa di atas meja makan dan jangan terlalu menekankan tentang menu baru tu. Jangan menghidang terus di atas pinggan si anak, dibimbangi die berasa tertekan. Sebaliknya jika dia lihat semua ahli keluarga makan dengan selamba beberapa kali, tentu dia juga terbuka hati untuk mencuba makanan tersebut. 

2. Hidangkan dalam saiz yang kecil. Mereka hanya makan separuh daripada saiz orang dewasa. Contohnya, setengah cawan bijirin atau yogurt, dua keping daging, empat sudu besar sayur dan sepotong roti. 

3. Jangan beri mereka terlalu banyak pilihan. Contohnya jika anada berkata " Sekarang waktu makan malam. Adik nak  akan apa?" Anak anda mungkin akan memilih makanan yang hanya dia makan sahaja. Sebaliknya anda berkata ," Ok ni hidangan makan malam kita." Jadi dia perlu memilih makanan yang dihidangkan sahaja. 

4. Sesekali libatkan anak anda dalam proses penyediaan makanan. Ia termasuk membeli belah dan penyediaa makanan. Tentu sahaja dia berasa lebih teruja untuk mencuba makanan tersebut. 

5. Sentiasa mencari cara bagaimana untuk memastikan anak anda mendapat makanan yang berkhasiat dan dia seronok memakannya. Misalnya, letakkan sedikit tuna atau kepingan daging di atas roti bakar keju dan daging atau tofu dalam sos spagetinya. 

Sumber inspirasi dari Pa&Ma

Tapi dalam Shaklee, tetap ada produk yang mampu meningkatkan selera makan anak di samping membekalkan keperluan nutrisi yang cukup kepada anak. 

Produk tersebut adalah......


Bau French Vanilla yang wangi dan harum 
Hanya masukkan sesudu teh sahaja ke dalam minuman kegemaran si anak atau susu nya

InsyaAllah, mereka akan minum dengan berseleranya. HEHE


Khasiat mealshakes Shaklee: 


Meal Shakes bukan untuk kanak-kanak je, tapi untuk semua lapisan: 


  • Orang dewasa
  • Orang tua 
  • Ibu mengandung
  • Ibu menyusu
  • Untuk yang ingin tambah berat badan 
  • Penghidap Ekczema 
  • Sembelit 
  • Tak sihat 
  • Picky Eater

BERITA BAIK!!!

Sempena SEPTEMBER, Shaklee offer harga menarik untuk MEAL SHAKES 

Beli 3 meal shakes anda akan dapat PERCUMA 1 meal shakes 



Memang jimat dan murah sangat dari harga biasa 

Harga runcit mealshakes RM113.75 

Kalau dengan harga promosi, memang ketara murahnya.

Nak harga lagi murah??? Jom hubungi saya 



Untuk order:


Saya adalah Pengedar Shaklee yang sah diseluruh Malaysia. COD area Parit Buntar, Bagan Serai & Nibong Tebal. 

Hubungi : 
AZNA - 0136295367
FB: Noor Azna 

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.










Monday, September 8, 2014

1001 KHASIAT TEH UNTUK SI PENGAMALNYA

TEH?

Saya memang peminat TEH. Bila cuaca panas, minuman yang akan saya order adalah TEH O AIS. Bila minum terasa segarnya. HEHE. Tapi saya tak suka TEH yg dicampur dengan susu. Malah memang terbukti bahawa teh yang dicampur dengan susu waima susu pekat manis, segala zat-zatnya akan hilang. Rugi! Lebih elok kalau minum teh kosong je. HEHE

Baiklah, terus kepada topik hari ni......

Tahukah anda, teh sudah diamalkan sejak zaman dahulu kala lagi terutamanya dalam bidang perubatan di negara Jepun & China. Kenapa sangat popular dalam bidang perubatan? Sebab TEH mempunyai 1001 khasiat buat si pengamalnya dan teh ni ada macam-macam jenis ; TEH HIJAU, TEH MERAH, TEH PUTIH & TEH ROOIBOS.

Kajian menunjukkan bahawa teh adalah kunci kepada kulit yang cantik. Ini kerana kandungan antioksidannya yang tinggi serta bersama kumpulan vitamin penting termasuk vitamin C & E serta karotenoid & flavonoid. Gabungan kesemua vitamin & antioksidan di dalam teh berfungsi sebagai pertahanan yang dapat melindungi kulit daripada elemen merosakkan dari persekitaran & pemakanan kita sendiri.

Shaklee juga telah memperkenalkan satu produk menggunakan kombinasi beberapa jenis TEH yang diberi nama CINCH ENERGY TEA MIX


Ia selamat & merupakan penggalak tenaga semulajadi kerana di dalamnya telah ditambah dengan taurina.

Cinch Energy Tea Mix adalah pilihan yang terbaik bagi menggantikan minuman kopi, soda atau manisan.

Bagi anda yang masih dalam proses menguruskan badan, saya cadangkan untuk amalkan CINCH ENERGY TEA MIX, kerana ia dapat meningkatkan tenaga & ketahanan tubuh serta mampu mengawal nafsu amakan anda. :)

Cinch Energy Tea Mix boleh diambil dalam keadaan sejuk atau panas... =)

Untuk order:


Saya adalah Pengedar Shaklee yang sah diseluruh Malaysia. COD area Parit Buntar, Bagan Serai &; Nibong Tebal. 

Hubungi : 
AZNA - 0136295367
FB: Noor Azna 

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.






Wednesday, September 3, 2014

JAUNDICE - PENYAKIT KUNING BAYI

Hari ni nak share pasal JAUNDICE a.k.a deman kuning yang selalu terjadi kepada bayi2 yang baru lahir. Bagaimana untuk atasinya. Jom kita baca sampai habis. 

JAUNDICE

Jaundice berasal dari bahasa Perancis iaitu ‘jaune yang bermaksud kuning.

Ianya melibatkan permasalahan sel darah merah manusia yang terurai menghasilkan partikel atau komponen yang dipanggil bilirubin. Ianya tidak larut air dan akan dibawa atau dihantar ke hati(liver) untuk diubah menjadi larut air.

Setelah itu akan dikeluarkan melalui air kencing (menyebabkan air kencing berwarna kuning). Manakala sebahagiannya pula melalui najis melalui saluran hempedu (menyebabkan najis berwarna coklat kekuning-kuningan). Inilah Jaundice atau Kuning.

Serius ke tidak masalah ini?

Kelekaan atau kelalaian kita dalam merawat permasalahan ini, akan mendorong kepada fenomena kernicterus iaitu bilirubin yang tidak larut tadi menembusi lapisan otak bayi yang kurang matang, boleh menyebabkan kematian atau kecacatan kekal, NauzubILLAH.

MITOS

Hah, selalunya kalu bayi kena kuning memang orang2 tua akan kaitkan dengan letak anak dalam bilik kuning, pakaikan baju kuning dll. Ada tu pulak masa dah lahir tu terus pakaikan bayi baju warna merah2 . Konon nak elak dari terkena kuning. Mungkin ada setengah mitos menjadi. Tapi ada juga yg tak jadi..HEHE

SEBAB JAUNDICE


Ada dua sebab utama bayi terkena Jaundice, pertama kerana lemahnya sel darah merah bayi (fetal hemoglobin) dan keduanya disebabkan lemahnya sistem hati(liver) dek kerana belum cukup matang untuk menjalankan proses bilirubin tak larut air kepada bilirubin yang larut air.

Sebab-sebab lain selain dari yang di atas antaranya adalah kesan dari kelahiran menggunakan forceps (vakum), jangkitan kuman di dalam darah (sepsis), masalah ketidakserasian dengan darah ibu (Coombs Positive),Masalah enzim darah rendah (G6PD)- untuk permasalahan ini sehingga ke dewasa mereka yang menghidapinya tidak boleh memakan makanan yang terkandungnya purin yang tinggi, seterusnya hormon tiroid yang rendah, Masalah hati dan hempedu dan jangkitan virus rubella atau toxoplasma.

RAWATAN HOSPITAL 

Kaedah rawatan di hospital melibatkan Terapi lampu (phototherapy) dan Exchange Transfusion (ET) – Proses penggantian darah.

Bila dah ET maksudnya tahap kuning anak dah makin teruk. 

PERANAN SI IBU

Jadi bila anak disahkan menghidap kuning, pastikan ibu susukan anak sekerap yang mampu. Sebab susu badan ibulah yang menjadi penawar kepada penyakit kuning anak. 

Saya dulu pun mengalami situasi yg sama. Pertama kali jadi ibu, memang tak tahu pape. Sy tak tahu camna nak bf anak. Tapi bila anak dimasukkan ke wad. Sy tak leh duduk diam. Sy tak suka duk wad lama2. Jadi memang nekad dalam hati akan susukan anak sekerap yang mampu. Itu je penawar yg sy tahu. Lagi satu sy tak tahan dengar anak sy menangis akibat kena cucuk utk amik darah. Owhh kesian. Perasaan seorang ibu kan. Sebab tu la saya sanggup tak tidur malam,makan secukupnya, minum air kosong banyak2 sebab sy nak bekalkan susu ibu secukupnya. Alhamdulillah, duk dalam 3 hari kami dibenarkan balik. 

Sejak dari hari tu lah, saya penuhkan ilmu dengan cara utk atasi jaundice semasa tempoh mengandung. 

Antara cara-caranya adalah:


1) Menelan madu (tanpa air) 3sudu atau meminum air madu 5 sudu (Tiada masalah bagi mereka yang mengalami masalah kencing manis, malahan itu adalah terapi bagi masalah kencing manis)

2) Mengamalkan minum susu kambing 2 cawan sehari, pagi semasa sarapan, malam sebelum tidur. (Sebaiknya dicampur dengan sedikit zaafaran)

3) Mengamalkan meminum pati delima paling kurang 500ml sehari.

4) Banyakkan memakan kurma sebagai sarapan.

5) Mengamalkan memakan buah tin setiap 3 hari.

6) Menelan minyak zaitun apabila umur janin sudah mencapai 5 bulan ke atas.

7) Suami digalakkan menggosok lembut perut isteri yang sedang hamil sambil berselawat sebanyak mungkin.

* Buat pengetahuan semua, isteri tersayang dan anak-anak tidak pernah mengambil apa-apa suntikan pelalian vaksin, dari hamil sehingga sudah besar bayi tersebut. Kerana sang faqir percaya, vaksin yang terbaik adalah MADU LEBAH. (Biarlah orang hendak panggil kolot molot, asal kita tahu dan yaqin apa yang kita amal serta lakukan)

*****Cubala tak dapat semua, salah satu pun insyaAllah jadi. Tapi kebanyakkan yg sy dengar banyak amalkan makan delima dan pati delima. Lepas bersalin, memang anak tak kena penyakit kuning. 

Sekian, info & tips dari saya. 

Monday, September 1, 2014

MULTIVITAMIN yang MELETOPPSSS!

Sejarah terhasilnya VITA-LEA SHAKLEE 

Vita-Lea Shaklee adalah multivitamin & mineral pertama dicipta di dunia. Dulunya dikenali sebagai "Vitalize-Mineral" then disingkatkan jadi "Vita-min"


Inilah rupa bentuk "Vitalize-Mineral" a.k.a "Vita-min" 

90 tahun dahulu, ia dalam bentuk cecair. Seiring dengan peningkatan teknologi, maka ia ditukarkan bentuknya kepada tablet yg dikenali sbg Vita-Lea.

 

Setiap tablet mengandungi 30 nutrisi harian lengkap yg diektrak daripada sayuran & buah, 12 vitamin & 7 mineral penting sebagaimana disarankan oleh RDA. Jangan risau, ia telah diformulasikan secara komprehensif & sangat seimbang. 

Tablet Vita-Lea


  • Ia disaluti dengan serbuk nutrisi - spirulina 
  • Ia dihasilkan dengan kaedah yg terkini dan teknologi eksplosif yg kompleks, disebut sebagai "Explo-tab" 
  • Tablet multi-vitamin yg paling pantas di dunia terlaru dlm air & juga tubuh manusia. 

Cer tengok demo kat bawah ni. Tak sampai 5 minit terus larut. So, memang terbaiklah kan. =)


Bila paling pantas larut, makanya segala mineral di dalam tablet itu mudah berintegrasi dgn protein utk penyerapan yang pantas oleh usus kecil. 

TAHUKAH ANDA???

Pengambilan Vita-Lea Shaklee selama setahun boleh mengurangkan risiko jatuh sakit sebanyak 65%. 
Ya, kita cuma merancanga tapi Allah menentukan. Namun, bila berikhtiar ke arah kesihatan, insyaAllah Allah makbulkan. Yang penting jgn putus asa kerana rahmat Allah itu sentiasa ada bg mereka yg sentiasa kuat semangat dan tidak putus asa..penyakit itu datang dari-NYA dan hanya kepada-NYA juga kita minta ianya disembuhkan..aminnn..

vita lea mahathir

- Rahsia Tun Mahathir kekal sihat & aktif -

TAHUKAH ANDA utk kali keduanya bahawa..... Vita-Lea telah dipilih oleh Center for Science di Amerika Syarikat sebagai THE BEST MULTI-VITAMIN di dalam Public Interest pada tahun 2000

Manfaat Utama Vita-Lea Shaklee:

❁ Penambahan Tenaga Segera – pemberi tenaga, kecergasan tubuh dan kekuatan mental, sekaligus membantu sistem memori dan fokus dalam aspek pembelajaran mahupun kerja seharian

❁ Pelengkap Nutrisi – kekurangan pelbagai vitamin dan mineral penting akibat amalan diet yang tidak seimbang, terutamanya mereka yang mengamalkan sayuran (vegetarian) dan anaemia

❁ Keupayaan Sistem Produktif – penting kepada kanak-kanak dan remaja yang sedang membesar

❁ Metabolisma – sangat membantu dalam stimulasi metabolisma dan melambatkan proses penuaan

❁ Elemen Penting Pada Sel Tubuh – menyediakan asas nutrisi, memastikan sel hidup, pertumbuhan sel baru, membantu proses pembesaran, pertumbuhan rambut, otot, kulit, kuku dan hormon, serta menjaga kesihatan tiroid

❁ Melindungi Organ – melindungi fungsi buah pinggang, jantung dan hati

Dapatkan Vita-Lea Iron Formula sebagai sumber multivitamin bagi penambahan tenaga segera dan kekal cergas daripada saya!

Untuk order:


Saya adalah Pengedar Shaklee yang sah diseluruh Malaysia. COD area Parit Buntar, Bagan Serai & Nibong Tebal. 

Hubungi : 
AZNA - 0136295367
FB: Noor Azna 

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Sunday, August 31, 2014

PHYTOCOL-ST SHAKLEE : SUPPLEMEN TERBAIK UNTUK MENURUNKAN PARAS KOLESTEROL

Shaklee dengan bangganya telah melancarkan satu lagi PRODUK TERBAIK yg berasaskan 100% bahan semulajadi khusus untuk kesihatan anda! Kali ini ia adalah PHYTOCOL-ST. Ia berfungsi untuk menurunkan paras kolesterol; tanpa mengira faktor usia.





APAKAH KEISTIMEWAAN PHYTOCOL-ST?

  • Diperbuat daripada campuran bahan semulajadi yg mengandungi sterols & stanols tumbuhan yg dikenali sebagai 'phytosterols'. Rujuk sini untuk baca tentang phytosterols.
  • Penagmbilan 4 biji Phytocol-ST dalam sehari, adalah memenuhi keperluan 2000mg phytosterols yg diperlukan untuk menurunkan paras kolesterol manusia dewasa.
  • Kandungan phytosterols di dalam Phytocol-ST telah diperakui oleh Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH) untuk membantu menurunkan paras kolesterol.
  • Tidak mengandungi pewarna mahupun perisa tiruan.
  • Dijamin halal, selamat & berkesan. Tidak mempunyai kesan sampingan yg buruk.


MENGAPA PERLU AMBIL PHYTOCOL-ST BERBANDING DIET SEMULAJADI?

Sebab ia akan memberikan hasil yg lebih pantas. Tambahan pula, kita sering 'tergoda' untuk mengambil makanan yg lazat & kita sukai berbanding makanan yg sepatutnya kita ambil untuk memastikan diet kita adalah seimbang.




DIJAMIN BERKESAN KE PHYTOCOL-ST NI?

Ethan Wang; Sales Diretor di Shaklee Malaysia sendiri telah mencuba tahap keberkesanan Phytocol-ST ini. Dalam masa 2 bulan sahaja, beliau telah berjayamenurunkan kadar kolesterol beliau sebanyak 22%! Wowww! Dan, oh ye... beliau sanggup menghentikan pengambilan supplemen Shaklee yg lain tau, semata-mata untuk membuktikan keberkesanan Phytocol-ST ni.. Malah beliau makan seharian dengan tak mengambil kira tahap kesihatan diet seimbang pun... (^_^)

Jom tengok result Ethan ni:







Jom turunkan paras kolesterol kita sebelum terlambat! Jangan tunggu sampai salur jantung kita 'tersumbat' dan stroke datang menyerang baru nak bertindak! Itu sudah terlambat!

Sumber dari: yourhealthshoppe

Untuk order:


Saya adalah Pengedar Shaklee yang sah diseluruh Malaysia. COD area Parit Buntar, Bagan Serai & Nibong Tebal. 

Hubungi : 
AZNA - 0136295367
FB: Noor Azna 

Friday, August 29, 2014

Panduan Penyusuan susu ibu untuk ibu bekerjaya

Setelah habis tempoh berpantang, pastinya anda akan kembali untuk bekerja semula. Jangan jadikan isu kerja sebagai penyebab untuk anda STOP menyusukan anak. Harus teruskan. Sebab kita tahu susu ibu adalah susu yang TERBAIK untuk anak kita. Saya menyusukan anak, memang anak susah sangat nak demam, nak sakit.

Di sini, saya selitkan 4 panduan untuk persediaan awal bagi si ibu sebelum kembali bekerja:

  • Keazaman & sokongan padu - Ini penting. Tanpa azam yang tinggi, kita mudah kecundang. Jadi untuk menyusukan anak secara eksklusif , si ibu haruslah mempunyai keazaman yang tinggi kerana bila start bekerja, bebanan dan tanggungjawab makin bertambah. Kadang2 bila kita penat maka akhirnya menyebabkan kita stress sekaligus tanpa kita sedar memberi kesan kepada penghasilan susu. Ingat jangan STRESS. So, nak elakkan stress pastinya anda perlu sokongan dari  orang2 keliling anda terutama suami. Mungkin suami boleh tolong kurangkan beban dengan membasuh segala kelengkapan mengepam

  • Pam payudara berkualiti. Sebagai ibu yang ingin menyusukan anaknya dalam tempoh yang lebih lama, seelok-eloknya belilah pam payu dara yang bergred hospital. Memanglah kosnya mahal berbanding pam biasa, tapi ia berbaloi untuk tempoh dan penggunaan yang lama. Anda boleh memilih sama ada yang manual atau mengguna tenaga elektrik atau bateri; nak beli pam single atau double. Itu semua bergantung pada kewangan anda.Tapi utk lebih efisien dan menjimatkan masa sesuai utk ibu yg bekerja, seeloknya pilih double breastpump. Namun begitu, ini semua bergantung kepada bajet masing-masing. Tiada paksa ye. Janji rajin :)
  • Kelengkapan penyusuan mencukupi. Perlu sediakan kelengkapan supaya proses perahan berjalan dengan lancar dan susu yang dibawa pulang dalam keadaan yang berkualiti. Jadi, anda perlulah menyediakan beg pendingin utk menyimpannya. Kalau kat tempat kerja ada peti sejuk, takde masalah. Boleh je simpan sementara waktu. Tapi ingat jangan bekukan ye.Selain itu, anda juga perlu sediakan pek air yg boleh bertahan sejuk sepanjang susu perahan berada dalam beg pendingin. Kalau boleh sediakan sekurang2nya 6 pek ais. Sama juga dengan bekas simpanan susu. Pun penting. Sediakan botol atau beg plastik khas. Di rumah pengasuh/nurseri pula, eloklah disediakan tempat pemanas botol susu supaya ia menyenangkan kerja pengasuh itu sendiri. Takdela orang cakap leceh nak sediakan usu ibu utk bayi ni. 
  • Kumpul bekalan susu ibu perahan. Ini penting supaya kita tak terkial2 bila dah stat kerja nanti. Maksudnya, semasa dalam pantang eloklah pam susu sekerap yang mungkin tanpa ngelat. Seelok2nya 3jam sekali. Anda juga boleh mengamalkan tandem pumping, pam sambil menyusukan anak. Apa yang penting, pastikan payu dara anda benar-benar kosong setiap kali sesi mengepam dilakukan. 
Semoga tips di atas ini, dapat menolong menyediakan ibu-ibu bekerjaya yang bakal bersalin atau sedang dalam pantang. Sediakan payung sebelum hujan, kelak takdela stress bila tengok stok susu makin kurang. Jangan lupa, minum air yang banyak dan makan makanan berkhasiat supaya penghasilan susu bertambah dan berkualiti.. 



Thursday, August 28, 2014

BEZA SOYA GMO DENGAN SOYA NON-GMO

Apa beza ESP dengan susu soya yang kat kedai tu? Padahal kedua-duanya berasaskan kacang soya kan!

Hah, bila tau je sumbernya SOYA, semua pakat takut nak cuba. Semua pakat takut nak beli. Tanpa usul periksa dan buat keputusan siap2. Tipikal orang kita. Bak perumpamaan omputih " Dont judge a book by its cover"

Mentang2 nampak tertulis "SOY"..semua jadi ngeri..HEHE

Tapi hakikat sebenarnya kedua-dua produk ni adalah berbeza dari segi kualiti dan fungsinya. Meh kita kaji satu per satu..

Apa bezanya ESP Shaklee berbanding produk soya di pasaran?
Energizing Soy Protein telahpun diiktiraf di seluruh dunia dengan mempunyai kajian klinikal yg sgt ekstensif & komprehensif serta memilik protein yang tinggi yg pernah dihasilkan.

Kacang soya yg digunakan oleh Shaklee hanya mengandung "non-GMO" (non-Genetically Modified Organism) yg mana ia diproses pd suhu yang rendah.

Apa maksud GMO tu?
GMO (Genetically Modified Organism) adalah tumbuhan atau haiwan yg telah diubahsuai genetiknya menggunakan teknologi kejuruteaan genetik.

Jadi boleh nampak beza tak GMO dengan non-GMO..hmmm

Kenapa perlu wujud GMO? Apa tujuannya?

Soya GMO terjadi kerana  pengeluar/pengusaha yg ingin memenuhi permintaan pengguna terhadap produk soya. Pengeluar/pengusaha soya ingin meningkatkan penghasilan soya pada kos yg minimum. Sebab itulah pokok kacang soya diubah suai genetiknya supaya tahan dari sebarang jangkitan & meningkatkan kualiti kandungan dalam soya tersebut.

ESP adalah produk Soya non-GMO dan ia selamat diamalkan dalam diet seharian. Dalam proses penghasilan ESP, soya yg digunakan dicuci dengan air bagi mengekalkan kandungan di dalam soya. Sesetengah produk soya menggunakan alkohol dalam pemprosesan soya. Pemprosesan menggunakan alkohol boleh menghilangkan isoflavones yang terdapat dalam soya.

Untuk pengetahuan semua, ESP menyediakan 14 gram protein soya Non-GMO berkualiti tinggi dengan semua asid amino yang tubuh anda perlukan bagi proses sintesis protein termasuk sembilan asid amino penting.
 
Berbanding protein daripada sumber daging, telur dan tenusu, ESP :
  • Rendah lemak 
  • Bebas laktosa
  • Tanpa kolesterol
  • Mengandungi 5 vitamin B penting
  • Separuh daripada keperluan kalsium harian
  • Soya isoflavones. 
Jika dibandingkan dengan jenama lain di pasaran, boleh kata produk soy protein yang berkualiti tinggi sahaja yang memasukkan asid amino dalam formula soy protein mereka

So, apa kelebihan Shaklee ni Non-GMO? Haa.. ni yang ramai tak tahu... mari saya nak tulis sini kenapa kene pilih produk Non-Gmo berbanding produk GMO.... Produk2 GMO boleh menyebabkan alergy, toxic, potensi kanser.

Here are six of the dangers that have been discovered by consuming genetically modified foods…

1. Food Allergy Symptoms Increase Dramatically
According to scientific research, it has been shown that those who eat genetically modified foods tend to see an increase in their allergic reactions to the types of foods they are already allergic too. By eating these genitically modified foods people also form allergies to foods which they were never allergic to before.

2. Bodily Toxicity Increases

As individuals ingest more and more genetically modified foods and organisms into their body it has been shown that the bodies toxicity increases which leads to a ton of other potentially serious health problems. As stated by NaturalNews.com it has been shown that there is a definite link between Obesity, Cancer and Toxicity.

3. Negative Reproductive Effects

In lab tests done on animals there were cases where once the animals ingested genetically modified food they became completely sterile in a matter of weeks. What was interesting in fact was that in some cases these animals were force fed the food because they didn’t want to eat it themselves naturally.

4. Negative Effects To Digestive System

They are finding that GMO’s are a breeding ground for bacteria and virus’s and since the digestive system is where the body is exposed when ingesting these harmful foods, reversing the damaging effects of these foods is nearly impossible. In other cases on mice and rats, there is documented proof that the digestive system grows bigger for some strange reason.

5. Unknown Genetic Effects On Humans

The jury is still out on all of the known causes about how Genetically Modified Organisms will negatively affect the greater human race, so it would be best to avoid them at all costs knowing the long term health risks of ingesting these foods on a regular basis.

6. Death

In some cases death has also been a challenge in working with GMO foods where rats and mice die in a matter of weeks by eating genetically modified food.
As everything adds up over time, and the more these genetically modified foods are pushed on us as Americans, knowing the dangers going in and actively speaking out against it may save more lives now and in the future


Wednesday, August 27, 2014

INGIN TAHU RAHSIA BERHENTI MEROKOK DENGAN SELAMAT

Kita tahu merokok itu berbahaya. Malah lagi teruk insan-insan yang berada di sekeliling perokok turut menghadapai risiko berbahaya.

Tahu tak pada setiap sedutan asap rokok sebenarnya mengandungi sebanyak 4,000 jenis bahan kimia yang boleh memudharatkan badan.


Cer tengok pic kat atas, ni sebahagian je tau. Korang tak ngeri ke tengok suma2 kat atas tu ada dalam badan korang hasil dari korang menyedut rokok. 

Dah la berbahaya..membahayakan orang lain...pastu membazir lagi... Ini menunjukkan bahawa rokok memudaratkan manusia, sebab itulah dari pandangan Islam mengatakan bahawa rokok ini HARAM 






Nak berhenti merokok atau nak suruh dieorang berhenti merokok? Bukan senang ye. Ibaratkan seperti hidayah dari Allah... dan tak semua orang faham akan kepentingan kesihatan kepada kita. Bukan untuk sekarang tapi untuk 10 tahun akan datang. 

“Kesihatan itu adalah mahkota di atas kepala orang yang sihat dan ia tidak dapat dilihat melainkan orang yang sakit"

Tapi sekiranya anda sayangkan mereka, apa kata anda hadiahkan kepadanya dengan suplemen yang berupaya melindungi perokok tegar dari keracunan darah iaitu Vitamin C. 

Vitamin C ni bukan sahaja bagus untuk kulit supaya cantik tapi ia berupaya mencantumkan bahan logam berat seperti plumbum, raksa, arsenik dan lain-lain toksik menjadikan ianya tidak bahaya pada buah pinggang dan dapat dinyahkan daripada badan dengan lebih mudah. Mereka yang merokok patut menjadikan vitamin C sebagai kawan baik kerana ia dapat membersihkan darah dan mengelakkan buah pinggang anda daripada mengalami kerosakan yang teruk. 

Kepada perokok yang sudah lama ingin berhenti merokok pula, ambillah Vivix sebagai caranya, sangat mudah, hanya ambil Vivix setiap hari sahaja.


Berikut adalah testimoni perokok yang mampu berhenti selepas mengamalkan suplemen VIVIX;




Kenapa VIVIX bagus untuk perokok?
Ramuan yang terdapat di dalam Vivix adalah 10 kali ganda lebih hebat dari reservatrol.

✔ Antioksidan yang tinggi dapat memperbaiki sel-sel tubuh yang rosak akibat asap rokok.

✔ Diet antioksidan yang betul mampu mengurangkan pengaruh merokok disamping mengurangkan ketagihan nikotin

✔ Antioksidan dapat membantu menstabilkan radikal bebas yang tidak stabil akibat nikotin.

✔ Antioksidan membantu melindungi dan memperbaiki semula DNA yang telah terjejas akibat nikotin

Jadi tidak mustahil Vivix dapat membantu mereka yang ingin berhenti merokok. Pengambilan supplement boleh membantu perokok tegar diluar sana untuk menghentikan tabiat merokok yang secara terang-terangan mampu membahayakan kesihatan.


Disclaimer:
* Segala kenyataan di dalam blog ini tidak dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah. Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Untuk order:


Saya adalah Pengedar Shaklee yang sah diseluruh Malaysia. COD area Parit Buntar, Bagan Serai & Nibong Tebal. 

Hubungi : 
AZNA - 0136295367
FB: Noor Azna