Thursday, July 17, 2014

PENYAKIT KAKI TANGAN & MULUT

Anak korang pernah alami x penyakit ni? Kalu ade bintik-bintik kat tapak tangan & kaki serta ulser, sila berjumpa dengan doktor untuk rawatan selanjutnya.

~ Tapak tangan ~



~Tapak kaki~



~ Ulser dalam mulut ~

Dulu masa memula kena, aku ingatkan chicken pox memandangkan anak lom pernah kena lagi kan. Tapi yang herannya takde pun bintik merah di badan. Pos tanya kat dalam grup wassap kengkawan. Pastu dieorg ckp tu bukan chicken pox, tu penyakit kaki tangan dan mulut. Aku apalagi jadi la HAH!. So mula la babak-babak panik aku. Obsess mommy macam ni la. HAHA 

Google sana google sini cari maklumat pasal penyakit ni. Pastu jumpa doktor pakar kanak-kanak pun harus. Tapi heran doktor cuma bagi ubat demam & ubat selesema (memandangkan masa tu anak ku memang de flu) satu lagi ubat untuk ulser. Yela macam heran la pasal aku kat rumah giler tak panik dengar pasal penyakit ni. Macam benda baru la kan. Pergi jumpa doktor hanya dapat ubat tu. Ekeleh small matter je la kot penyakit ni. HAHAHA

Small matter pun, ibu yg paranoid macam aku ni memang tak leh duk diam. Cuba cari jalan nak bagi sembuh cepat. Doktor estimate masa sembuh 10 hari tapi aku taknak anak aku derita. So aku target sebelum 10 hari die dah sembuh. Aku ikhtiar memacam. Ubat tetap bagi. Yang paling nampak mujarabnya lepas aku mandikan die dengan air bekas wuduk ku. Pernah baca satu artikel kemujaraban air wuduk si ibu untuk anak. So lepas cuba, ALHAMDULILLAH ada hasil la. HEHE. Happy mommy now!

Lepas jumpa doktor hari tu, die pesan penyakit ni akan datang balik kalu tak jaga kebersihan elok2. Ok takpe aku jaga. Tapi nak dijadikan cite selang sebulan maksudnya skang ni anak ku terkena lagi. Kes nye sebab anak sedara pengasuh aku tu ade penyakit ni. OMG! Aku rasa macam eh kenapa mak budak ni. Tak rasa terseksa ke tengok anak sakit2, berair banyak kat tangan n kaki. HUHU

Frust kan! Tapi nak buat cemane, mak die tak se obses aku kowt. HOHO. Ok takpela kita cubala cari jalan untuk sembuhkan anak aku. Memandangkan pernah alami dah sebelum ni, jadi aku memang dah tak pergi klinik. Membazir je. Tapi aku tak gunakan pulak kaedah mandikan anak aku dengan air wuduk. Since aku ABC minggu ni. 

Jadi dipendekkan cite, sebab tak tahan tengok die asyik menggaru je pastu penuh biji-biji air kat tapak tangan dan kaki die. So aku guna kaedah moden. Basuhkan die dengan produk shaklee iaitu BASIC H. Sebelum ni tak pernah try, hanya baca testimoni berkenaan dengan penyakit eckzema sahaja. Pas kaji-kaji pasal Basic H dan aku pun tahu die ade 1001 kegunaan. So aku trial n error. Aku titik kan beberapa titik BASIC H ke dalam gayung dan rendam serta basuhkan kaki dan tapak tangan anak ku. 

Kuasa ALLAH dan ikhtiar yg ku akhirnya memang nampak kesan. Biji-biji air dah kecut dah. yang tinggal hanya bintik merah sahaja. Tu pun merah makin berkurang dan biji-biji makin berkurang jugak. Alhamdulillah. Sara pun sejak lepas rendam kaki die dengan BASIC H, memang dah stop menggaru berjalan pun dah terjengket-jengket dah. HEHE. Happy la kan

Maksudnyer terbukti la yang BASIC H memang mempunyai 1001 kegunaan. Rugi sapa tak ade produk ni kat rumah. RUGI SESANGAT!



Beli lah sekarang. Tak mahal pun. 

Berminat leh hubungi 
AZNA
013-6295367 

0 comments: