Thursday, August 28, 2014

BEZA SOYA GMO DENGAN SOYA NON-GMO

Apa beza ESP dengan susu soya yang kat kedai tu? Padahal kedua-duanya berasaskan kacang soya kan!

Hah, bila tau je sumbernya SOYA, semua pakat takut nak cuba. Semua pakat takut nak beli. Tanpa usul periksa dan buat keputusan siap2. Tipikal orang kita. Bak perumpamaan omputih " Dont judge a book by its cover"

Mentang2 nampak tertulis "SOY"..semua jadi ngeri..HEHE

Tapi hakikat sebenarnya kedua-dua produk ni adalah berbeza dari segi kualiti dan fungsinya. Meh kita kaji satu per satu..

Apa bezanya ESP Shaklee berbanding produk soya di pasaran?
Energizing Soy Protein telahpun diiktiraf di seluruh dunia dengan mempunyai kajian klinikal yg sgt ekstensif & komprehensif serta memilik protein yang tinggi yg pernah dihasilkan.

Kacang soya yg digunakan oleh Shaklee hanya mengandung "non-GMO" (non-Genetically Modified Organism) yg mana ia diproses pd suhu yang rendah.

Apa maksud GMO tu?
GMO (Genetically Modified Organism) adalah tumbuhan atau haiwan yg telah diubahsuai genetiknya menggunakan teknologi kejuruteaan genetik.

Jadi boleh nampak beza tak GMO dengan non-GMO..hmmm

Kenapa perlu wujud GMO? Apa tujuannya?

Soya GMO terjadi kerana  pengeluar/pengusaha yg ingin memenuhi permintaan pengguna terhadap produk soya. Pengeluar/pengusaha soya ingin meningkatkan penghasilan soya pada kos yg minimum. Sebab itulah pokok kacang soya diubah suai genetiknya supaya tahan dari sebarang jangkitan & meningkatkan kualiti kandungan dalam soya tersebut.

ESP adalah produk Soya non-GMO dan ia selamat diamalkan dalam diet seharian. Dalam proses penghasilan ESP, soya yg digunakan dicuci dengan air bagi mengekalkan kandungan di dalam soya. Sesetengah produk soya menggunakan alkohol dalam pemprosesan soya. Pemprosesan menggunakan alkohol boleh menghilangkan isoflavones yang terdapat dalam soya.

Untuk pengetahuan semua, ESP menyediakan 14 gram protein soya Non-GMO berkualiti tinggi dengan semua asid amino yang tubuh anda perlukan bagi proses sintesis protein termasuk sembilan asid amino penting.
 
Berbanding protein daripada sumber daging, telur dan tenusu, ESP :
  • Rendah lemak 
  • Bebas laktosa
  • Tanpa kolesterol
  • Mengandungi 5 vitamin B penting
  • Separuh daripada keperluan kalsium harian
  • Soya isoflavones. 
Jika dibandingkan dengan jenama lain di pasaran, boleh kata produk soy protein yang berkualiti tinggi sahaja yang memasukkan asid amino dalam formula soy protein mereka

So, apa kelebihan Shaklee ni Non-GMO? Haa.. ni yang ramai tak tahu... mari saya nak tulis sini kenapa kene pilih produk Non-Gmo berbanding produk GMO.... Produk2 GMO boleh menyebabkan alergy, toxic, potensi kanser.

Here are six of the dangers that have been discovered by consuming genetically modified foods…

1. Food Allergy Symptoms Increase Dramatically
According to scientific research, it has been shown that those who eat genetically modified foods tend to see an increase in their allergic reactions to the types of foods they are already allergic too. By eating these genitically modified foods people also form allergies to foods which they were never allergic to before.

2. Bodily Toxicity Increases

As individuals ingest more and more genetically modified foods and organisms into their body it has been shown that the bodies toxicity increases which leads to a ton of other potentially serious health problems. As stated by NaturalNews.com it has been shown that there is a definite link between Obesity, Cancer and Toxicity.

3. Negative Reproductive Effects

In lab tests done on animals there were cases where once the animals ingested genetically modified food they became completely sterile in a matter of weeks. What was interesting in fact was that in some cases these animals were force fed the food because they didn’t want to eat it themselves naturally.

4. Negative Effects To Digestive System

They are finding that GMO’s are a breeding ground for bacteria and virus’s and since the digestive system is where the body is exposed when ingesting these harmful foods, reversing the damaging effects of these foods is nearly impossible. In other cases on mice and rats, there is documented proof that the digestive system grows bigger for some strange reason.

5. Unknown Genetic Effects On Humans

The jury is still out on all of the known causes about how Genetically Modified Organisms will negatively affect the greater human race, so it would be best to avoid them at all costs knowing the long term health risks of ingesting these foods on a regular basis.

6. Death

In some cases death has also been a challenge in working with GMO foods where rats and mice die in a matter of weeks by eating genetically modified food.
As everything adds up over time, and the more these genetically modified foods are pushed on us as Americans, knowing the dangers going in and actively speaking out against it may save more lives now and in the future


0 comments: