Thursday, June 4, 2015

7 sebab perlu elakkan gula


Assalamualaikum & salam sejahtera

So hari ni Azna nak update tentang isu GULA!! Memandangkan negara kita adalah yang PALING JUARA dengan penyakit yang berkaitan dengan gula iaitu  DIABETES & OBESITI...

Dan kat sini Azna senaraikan 7 sebab kenapa kita perlu elakkan dari pengambilan gula berlebihan!

1. GULA BUKAN MAKANAN
~ 1 sudu teh gula pasir bersamaan dengan 16 kalori uoollss..tinggi hokeyyy  tapi bab nutrisi KURANG & boleh menyebabkan badan kita tak BERMAYA

2. GULA MENYEBABKAN KEGEMUKKAN
~ kita tahu kandungan kalorinya tinggi so ia akan disimpan kat tisu lemak anda

3. GULA MENYEBAKAN KEMURUNGAN
~ lebihan gula dalam badan boleh meningkatkan tahap insulin & adrenalin. Kesannya boleh mencetuskan anxiety, schizophrenia, & depression

4. GULA MENYEBABKAN DIABETES
~ boleh rosakkan pankreas sebab asyik kerja keras untuk rembeskan insulin. Selain tu organ lain seperti buah pinggang & jantung juga boleh rosak.

5. GULA MEROSAKKAN GIGI
~ kerana gula adalah makanan kesukaaan bakteria. Jadi boleh meningkatkan amaun bakteria dalam mulut anda.

6. GULA BOLEH MENEKAN SISTEM IMUN
~ sistem pertahan badan akan jadi lemah dan pakar percaya kemunculan KANSER disebabkan oleh lebihan gula dalam badan.

7. GULA MENYEBABKAN KEDUT DI MUKA
~ pengambilan gula yang berlebihan dalam diet seharian boleh memusnahkan kolagen dalam badan kita ~ nanti kedut cepat muncull..eeee tak cun dahhh

Owh yee..Sebenarnya banyak lagi KESAN BURUK akibat daripada pengambilan gula yang berlebihan ni tau.. Tapi cukup ini jela yang Azna boleh share...kalu share banyak2 nanti korang takut pulak terus tak amik gula..ngeeee!!~~

Satu lagi FAKTA:
Menurut WHO , purata pengambilan gula tambahan bagi orang dewasa hanya 10 sudu teh je sehari ~ 50g

Tapi..Tapi..Tapi..makanan yang kita makan sekarang ni llleeebbbihhh 10 sudu teh gula.. Tak caye eh?? Meh kita check

Bayangkan ini yang korang makan hari ini:
~ yogurt low fat mengandungi 4 1/2 tsp gula
~ 2 keping roti putih mengandungi 6 tsp gula
~ bijirin (1 mangkuk ) mengandungi 3 - 4 tsp gula
~ donut yang bergula mengandungi 6 tsp gula
~ 12oz air Pepsi mengandungi 10 tsp gula

Jumlah gula yang kita ambil tanpa sedar = 29.5tsp.. Apaaa??? Banyakkknya..Haaa susah kan..

Tapi jangan risau, ada cara untuk kita boleh kurangkan pengambilan gula.. So uollss boleh amalkan tips ni.. Takleh skip2 ye..Sihat itu WAJIB!

☺ Minumlah air kosong berbanding minuman manis seperti air berkarbonat atau air sirap dan kordial.
☺ Pilih atau sediakan kuih dan kek yang rendah kandungan gula.
☺ Gantikan manisan seperti kuih dan kek dengan pilihan yang lebih sihat seperti buah-buahan.
☺ Kurangkan kekerapan mengambil makanan yang bergula.
☺ Elakkan mengambil makanan yang bergula di antara waktu makan utama dan sebelum tidur.
☺ Semak kandungan gula pada senarai ramuan sesuatu produk makanan. Sekiranya gula tersenarai di bahagian awal senarai ramuan, ini menunjukkan gula merupakan komponen utama makanan tersebut.
☺ Hadkan pengambilan gula atau susu pekat manis atau susu isian pekat manis kepada 1 sudu teh sahaja untuk setiap cawan minuman.
☺ Minta untuk kurangkan gula atau susu pekat manis atau susu isian pekat manis semasa memesan minuman.
☺ Periksa kandungan gula dalam label minuman.
☺ Elak mengambil minuman yang bergula di antara hidangan utama dan sebelum waktu tidur

So apa tunggu lagi lebih baik cegah sebelum terlambatkan..

=================================================================

Bagi yang anda atau orang terdekat dengan anda menghidapi DIABETES.. Saya syorkan untuk amalkan VIVIX.. Di mana vivix boleh mengawal paras gula dalam darah serta dapat mengelakkan kaki atau anggota badan lain daripada dipotong

Ni antara testimoni pesakit diabetes selepas mengamalkan vivix





Jadi tak salah untuk mencuba

Dan kalu nak tahu bulan ni
>> BELI 2 BOTOL DISKAUN 5%
>> FREE POSTAGE
>> FREE MEMBERSHIP
>> FREE VITA LEA
>> DAPAT BONUS BULAN DEPAN 5%

Total semua korang jimat RM400++ tau

Jadi hadiahkan sesuatu yang bermakna untuk diri anda atau orang yg tersayang atau ibu bapa kita

Dapatkan sekarang selaga promosi masa ada!!
AZNA
013-6295367

Untuk pembayaran secara KAD KREDIT/ KAD DEBIT boleh terus klik kat esell di bawah ni.. Nanti saya akan WHATSAPP tuan/puan untuk proses follow up & cara makann yang betul :)


Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya di:


NOOR AZNA BINTI AWANG
♥ sms/whatsApp: 013-6295367
♥ Emel : teacherazna@gmail.com
♥ Fb: www.facebook.com/vitaminhalalsuci sila klik LIKE utk info terkini.




0 comments: