Sunday, August 31, 2014

PHYTOCOL-ST SHAKLEE : SUPPLEMEN TERBAIK UNTUK MENURUNKAN PARAS KOLESTEROL

Shaklee dengan bangganya telah melancarkan satu lagi PRODUK TERBAIK yg berasaskan 100% bahan semulajadi khusus untuk kesihatan anda! Kali ini ia adalah PHYTOCOL-ST. Ia berfungsi untuk menurunkan paras kolesterol; tanpa mengira faktor usia.





APAKAH KEISTIMEWAAN PHYTOCOL-ST?

  • Diperbuat daripada campuran bahan semulajadi yg mengandungi sterols & stanols tumbuhan yg dikenali sebagai 'phytosterols'. Rujuk sini untuk baca tentang phytosterols.
  • Penagmbilan 4 biji Phytocol-ST dalam sehari, adalah memenuhi keperluan 2000mg phytosterols yg diperlukan untuk menurunkan paras kolesterol manusia dewasa.
  • Kandungan phytosterols di dalam Phytocol-ST telah diperakui oleh Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH) untuk membantu menurunkan paras kolesterol.
  • Tidak mengandungi pewarna mahupun perisa tiruan.
  • Dijamin halal, selamat & berkesan. Tidak mempunyai kesan sampingan yg buruk.


MENGAPA PERLU AMBIL PHYTOCOL-ST BERBANDING DIET SEMULAJADI?

Sebab ia akan memberikan hasil yg lebih pantas. Tambahan pula, kita sering 'tergoda' untuk mengambil makanan yg lazat & kita sukai berbanding makanan yg sepatutnya kita ambil untuk memastikan diet kita adalah seimbang.




DIJAMIN BERKESAN KE PHYTOCOL-ST NI?

Ethan Wang; Sales Diretor di Shaklee Malaysia sendiri telah mencuba tahap keberkesanan Phytocol-ST ini. Dalam masa 2 bulan sahaja, beliau telah berjayamenurunkan kadar kolesterol beliau sebanyak 22%! Wowww! Dan, oh ye... beliau sanggup menghentikan pengambilan supplemen Shaklee yg lain tau, semata-mata untuk membuktikan keberkesanan Phytocol-ST ni.. Malah beliau makan seharian dengan tak mengambil kira tahap kesihatan diet seimbang pun... (^_^)

Jom tengok result Ethan ni:







Jom turunkan paras kolesterol kita sebelum terlambat! Jangan tunggu sampai salur jantung kita 'tersumbat' dan stroke datang menyerang baru nak bertindak! Itu sudah terlambat!

Sumber dari: yourhealthshoppe

Untuk order:


Saya adalah Pengedar Shaklee yang sah diseluruh Malaysia. COD area Parit Buntar, Bagan Serai & Nibong Tebal. 

Hubungi : 
AZNA - 0136295367
FB: Noor Azna 

Friday, August 29, 2014

Panduan Penyusuan susu ibu untuk ibu bekerjaya

Setelah habis tempoh berpantang, pastinya anda akan kembali untuk bekerja semula. Jangan jadikan isu kerja sebagai penyebab untuk anda STOP menyusukan anak. Harus teruskan. Sebab kita tahu susu ibu adalah susu yang TERBAIK untuk anak kita. Saya menyusukan anak, memang anak susah sangat nak demam, nak sakit.

Di sini, saya selitkan 4 panduan untuk persediaan awal bagi si ibu sebelum kembali bekerja:

  • Keazaman & sokongan padu - Ini penting. Tanpa azam yang tinggi, kita mudah kecundang. Jadi untuk menyusukan anak secara eksklusif , si ibu haruslah mempunyai keazaman yang tinggi kerana bila start bekerja, bebanan dan tanggungjawab makin bertambah. Kadang2 bila kita penat maka akhirnya menyebabkan kita stress sekaligus tanpa kita sedar memberi kesan kepada penghasilan susu. Ingat jangan STRESS. So, nak elakkan stress pastinya anda perlu sokongan dari  orang2 keliling anda terutama suami. Mungkin suami boleh tolong kurangkan beban dengan membasuh segala kelengkapan mengepam

  • Pam payudara berkualiti. Sebagai ibu yang ingin menyusukan anaknya dalam tempoh yang lebih lama, seelok-eloknya belilah pam payu dara yang bergred hospital. Memanglah kosnya mahal berbanding pam biasa, tapi ia berbaloi untuk tempoh dan penggunaan yang lama. Anda boleh memilih sama ada yang manual atau mengguna tenaga elektrik atau bateri; nak beli pam single atau double. Itu semua bergantung pada kewangan anda.Tapi utk lebih efisien dan menjimatkan masa sesuai utk ibu yg bekerja, seeloknya pilih double breastpump. Namun begitu, ini semua bergantung kepada bajet masing-masing. Tiada paksa ye. Janji rajin :)
  • Kelengkapan penyusuan mencukupi. Perlu sediakan kelengkapan supaya proses perahan berjalan dengan lancar dan susu yang dibawa pulang dalam keadaan yang berkualiti. Jadi, anda perlulah menyediakan beg pendingin utk menyimpannya. Kalau kat tempat kerja ada peti sejuk, takde masalah. Boleh je simpan sementara waktu. Tapi ingat jangan bekukan ye.Selain itu, anda juga perlu sediakan pek air yg boleh bertahan sejuk sepanjang susu perahan berada dalam beg pendingin. Kalau boleh sediakan sekurang2nya 6 pek ais. Sama juga dengan bekas simpanan susu. Pun penting. Sediakan botol atau beg plastik khas. Di rumah pengasuh/nurseri pula, eloklah disediakan tempat pemanas botol susu supaya ia menyenangkan kerja pengasuh itu sendiri. Takdela orang cakap leceh nak sediakan usu ibu utk bayi ni. 
  • Kumpul bekalan susu ibu perahan. Ini penting supaya kita tak terkial2 bila dah stat kerja nanti. Maksudnya, semasa dalam pantang eloklah pam susu sekerap yang mungkin tanpa ngelat. Seelok2nya 3jam sekali. Anda juga boleh mengamalkan tandem pumping, pam sambil menyusukan anak. Apa yang penting, pastikan payu dara anda benar-benar kosong setiap kali sesi mengepam dilakukan. 
Semoga tips di atas ini, dapat menolong menyediakan ibu-ibu bekerjaya yang bakal bersalin atau sedang dalam pantang. Sediakan payung sebelum hujan, kelak takdela stress bila tengok stok susu makin kurang. Jangan lupa, minum air yang banyak dan makan makanan berkhasiat supaya penghasilan susu bertambah dan berkualiti.. 



Thursday, August 28, 2014

BEZA SOYA GMO DENGAN SOYA NON-GMO

Apa beza ESP dengan susu soya yang kat kedai tu? Padahal kedua-duanya berasaskan kacang soya kan!

Hah, bila tau je sumbernya SOYA, semua pakat takut nak cuba. Semua pakat takut nak beli. Tanpa usul periksa dan buat keputusan siap2. Tipikal orang kita. Bak perumpamaan omputih " Dont judge a book by its cover"

Mentang2 nampak tertulis "SOY"..semua jadi ngeri..HEHE

Tapi hakikat sebenarnya kedua-dua produk ni adalah berbeza dari segi kualiti dan fungsinya. Meh kita kaji satu per satu..

Apa bezanya ESP Shaklee berbanding produk soya di pasaran?
Energizing Soy Protein telahpun diiktiraf di seluruh dunia dengan mempunyai kajian klinikal yg sgt ekstensif & komprehensif serta memilik protein yang tinggi yg pernah dihasilkan.

Kacang soya yg digunakan oleh Shaklee hanya mengandung "non-GMO" (non-Genetically Modified Organism) yg mana ia diproses pd suhu yang rendah.

Apa maksud GMO tu?
GMO (Genetically Modified Organism) adalah tumbuhan atau haiwan yg telah diubahsuai genetiknya menggunakan teknologi kejuruteaan genetik.

Jadi boleh nampak beza tak GMO dengan non-GMO..hmmm

Kenapa perlu wujud GMO? Apa tujuannya?

Soya GMO terjadi kerana  pengeluar/pengusaha yg ingin memenuhi permintaan pengguna terhadap produk soya. Pengeluar/pengusaha soya ingin meningkatkan penghasilan soya pada kos yg minimum. Sebab itulah pokok kacang soya diubah suai genetiknya supaya tahan dari sebarang jangkitan & meningkatkan kualiti kandungan dalam soya tersebut.

ESP adalah produk Soya non-GMO dan ia selamat diamalkan dalam diet seharian. Dalam proses penghasilan ESP, soya yg digunakan dicuci dengan air bagi mengekalkan kandungan di dalam soya. Sesetengah produk soya menggunakan alkohol dalam pemprosesan soya. Pemprosesan menggunakan alkohol boleh menghilangkan isoflavones yang terdapat dalam soya.

Untuk pengetahuan semua, ESP menyediakan 14 gram protein soya Non-GMO berkualiti tinggi dengan semua asid amino yang tubuh anda perlukan bagi proses sintesis protein termasuk sembilan asid amino penting.
 
Berbanding protein daripada sumber daging, telur dan tenusu, ESP :
  • Rendah lemak 
  • Bebas laktosa
  • Tanpa kolesterol
  • Mengandungi 5 vitamin B penting
  • Separuh daripada keperluan kalsium harian
  • Soya isoflavones. 
Jika dibandingkan dengan jenama lain di pasaran, boleh kata produk soy protein yang berkualiti tinggi sahaja yang memasukkan asid amino dalam formula soy protein mereka

So, apa kelebihan Shaklee ni Non-GMO? Haa.. ni yang ramai tak tahu... mari saya nak tulis sini kenapa kene pilih produk Non-Gmo berbanding produk GMO.... Produk2 GMO boleh menyebabkan alergy, toxic, potensi kanser.

Here are six of the dangers that have been discovered by consuming genetically modified foods…

1. Food Allergy Symptoms Increase Dramatically
According to scientific research, it has been shown that those who eat genetically modified foods tend to see an increase in their allergic reactions to the types of foods they are already allergic too. By eating these genitically modified foods people also form allergies to foods which they were never allergic to before.

2. Bodily Toxicity Increases

As individuals ingest more and more genetically modified foods and organisms into their body it has been shown that the bodies toxicity increases which leads to a ton of other potentially serious health problems. As stated by NaturalNews.com it has been shown that there is a definite link between Obesity, Cancer and Toxicity.

3. Negative Reproductive Effects

In lab tests done on animals there were cases where once the animals ingested genetically modified food they became completely sterile in a matter of weeks. What was interesting in fact was that in some cases these animals were force fed the food because they didn’t want to eat it themselves naturally.

4. Negative Effects To Digestive System

They are finding that GMO’s are a breeding ground for bacteria and virus’s and since the digestive system is where the body is exposed when ingesting these harmful foods, reversing the damaging effects of these foods is nearly impossible. In other cases on mice and rats, there is documented proof that the digestive system grows bigger for some strange reason.

5. Unknown Genetic Effects On Humans

The jury is still out on all of the known causes about how Genetically Modified Organisms will negatively affect the greater human race, so it would be best to avoid them at all costs knowing the long term health risks of ingesting these foods on a regular basis.

6. Death

In some cases death has also been a challenge in working with GMO foods where rats and mice die in a matter of weeks by eating genetically modified food.
As everything adds up over time, and the more these genetically modified foods are pushed on us as Americans, knowing the dangers going in and actively speaking out against it may save more lives now and in the future


Wednesday, August 27, 2014

INGIN TAHU RAHSIA BERHENTI MEROKOK DENGAN SELAMAT

Kita tahu merokok itu berbahaya. Malah lagi teruk insan-insan yang berada di sekeliling perokok turut menghadapai risiko berbahaya.

Tahu tak pada setiap sedutan asap rokok sebenarnya mengandungi sebanyak 4,000 jenis bahan kimia yang boleh memudharatkan badan.


Cer tengok pic kat atas, ni sebahagian je tau. Korang tak ngeri ke tengok suma2 kat atas tu ada dalam badan korang hasil dari korang menyedut rokok. 

Dah la berbahaya..membahayakan orang lain...pastu membazir lagi... Ini menunjukkan bahawa rokok memudaratkan manusia, sebab itulah dari pandangan Islam mengatakan bahawa rokok ini HARAM 






Nak berhenti merokok atau nak suruh dieorang berhenti merokok? Bukan senang ye. Ibaratkan seperti hidayah dari Allah... dan tak semua orang faham akan kepentingan kesihatan kepada kita. Bukan untuk sekarang tapi untuk 10 tahun akan datang. 

“Kesihatan itu adalah mahkota di atas kepala orang yang sihat dan ia tidak dapat dilihat melainkan orang yang sakit"

Tapi sekiranya anda sayangkan mereka, apa kata anda hadiahkan kepadanya dengan suplemen yang berupaya melindungi perokok tegar dari keracunan darah iaitu Vitamin C. 

Vitamin C ni bukan sahaja bagus untuk kulit supaya cantik tapi ia berupaya mencantumkan bahan logam berat seperti plumbum, raksa, arsenik dan lain-lain toksik menjadikan ianya tidak bahaya pada buah pinggang dan dapat dinyahkan daripada badan dengan lebih mudah. Mereka yang merokok patut menjadikan vitamin C sebagai kawan baik kerana ia dapat membersihkan darah dan mengelakkan buah pinggang anda daripada mengalami kerosakan yang teruk. 

Kepada perokok yang sudah lama ingin berhenti merokok pula, ambillah Vivix sebagai caranya, sangat mudah, hanya ambil Vivix setiap hari sahaja.


Berikut adalah testimoni perokok yang mampu berhenti selepas mengamalkan suplemen VIVIX;




Kenapa VIVIX bagus untuk perokok?
Ramuan yang terdapat di dalam Vivix adalah 10 kali ganda lebih hebat dari reservatrol.

✔ Antioksidan yang tinggi dapat memperbaiki sel-sel tubuh yang rosak akibat asap rokok.

✔ Diet antioksidan yang betul mampu mengurangkan pengaruh merokok disamping mengurangkan ketagihan nikotin

✔ Antioksidan dapat membantu menstabilkan radikal bebas yang tidak stabil akibat nikotin.

✔ Antioksidan membantu melindungi dan memperbaiki semula DNA yang telah terjejas akibat nikotin

Jadi tidak mustahil Vivix dapat membantu mereka yang ingin berhenti merokok. Pengambilan supplement boleh membantu perokok tegar diluar sana untuk menghentikan tabiat merokok yang secara terang-terangan mampu membahayakan kesihatan.


Disclaimer:
* Segala kenyataan di dalam blog ini tidak dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah. Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Untuk order:


Saya adalah Pengedar Shaklee yang sah diseluruh Malaysia. COD area Parit Buntar, Bagan Serai & Nibong Tebal. 

Hubungi : 
AZNA - 0136295367
FB: Noor Azna 

VIVIX

Jom saya cite sket khasiat vivix ni ya..


Vivix™ adalah minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol.

Mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol menjadikan Vivix begitu unik. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.


Tersenarai di atas adalah kebaikan, khasiat dan manfaat Vivix. Vivix cukup bagus untuk memperbaiki sel, menghapuskan radikal bebas dan memperbaiki DNA.

Penjelasannya;

  1. Memperbaiki DNA. Setiap hari, tubuh kita mengalami kerosakan DNA (salah satunya akibat radikal bebas) yang menyebabkan proses penuaan terjadi begitu cepat. Vivix membantu melambatkan dan melindungi DNA sel tubuh kita dan melambatkan proses tersebut.Vivix sesuai diambil oleh mereka yang selesai menjalani rawatan pemulihan kanser, misalnya kimoterapi, bagi mengembalikan sel tubuhnya kepada keadaan asal.
  2. Memperbaiki tenaga sel. Semakin tubuh kita terdedah kepada penuaan, semakin cepat sel tubuh kita kehilangan tenaga. Ini akan menurunkan fungsi sel. Vivix membantu menguatkan sel tubuh.
  3. Membantu meningkatkan fungsi otak, kardiovaskular, imuniti dan sendi. Semakin tua, semakin kita rasa sakit sana sini, ingatan pun makin pudar. Vivix membantu mengembalikan keremajaan.

10 KEBAIKAN VIVIX!
1) Menggalak penuaan yg sihat – awet muda dan anti-penuaan
2) Membantu mengelakan kanser – merencat sel kanser dari menjadi semakin serius
3) Mengurangkan risiko penyakit jantung – melindungi jantung
4) Mengurangkan kompilasi diabetes / kencing manis
5) Meningkatkan kesihatan arthritis dan menyokong kesihatan sendi – melindungi saraf
6) Mengurangkan insiden bg penyakit nyanyuk
7) Membantu dlm proses penurunan berat badan
8) Menyokong kesihatan mata
9) Meningkatkan kesihatan imum badan
10) Menggalakan kesihatan keseluruhan

Vivix telah terbukti menyelesaikan masalah penyakit2 serius, antaranya :
• Diabetes
• Kolestrol tinggi
• Penyakit Kardiovaskular (Jantung)
• Tekanan Darah Tinggi
• Alzheimer atau nyanyuk
• Arthritis, Osteoporosis, Masalah sendi dan tulang
• Gout
• Letih
• Metabolisme badan RENDAH (antara sebab sukar turun berat badan)
• Masalah kulit dan bintik penuaan (kedut)
• Kanser dan tumor
• Katarak dan masalah mata
• Masalah saraf
• Lemah imun tahan daya badan - lambat sembuh

Di Shaklee, satu produk yang berjaya mencetuskan revolusi terbaru iaitu anti penuaan selular VIVIX adalah jawapan untuk masalah-masalah di atas.

Di kala usia meningkat ini, pengambilan pelbagai jenis ubat atau vitamin menjadi sangat sukar.TETAPI, anda hanya perlukan 1 SUDU TEH VIVIX sahaja sehari. Mudah sahaja kan.

Kandungan VIVIX adalah 10 kali ganda lebih kuat daripada resveratrol dalam memperlahankan pembentukan Protein AGE.

Sumber dari : beeandyou

Untuk order:


Saya adalah Pengedar Shaklee yang sah diseluruh Malaysia. COD area Parit Buntar, Bagan Serai &Nibong Tebal. 

Hubungi : 
AZNA - 0136295367
FB: Noor Azna 

This entry was posted in

Testimoni : Pesakit Tiroid

Selamat pagi semua! Sebelum saya turun ke dapur untuk masak, kemas mana yang sempat, basuh mana yang perlu, maka ada masa berbaki lagi sebelum tiba waktu bizi  tu kita update enry laju-laju pasal VIVIX si tonik ajaib. Kenapa tonik ajaib? Sebab dah ramai pesakit-pesakit kronik seperti jantung, strok, kencing manis, kolestrol tinggi sembuh selepas mengamalkan VIVIX. Apa itu Vivix? Jom baca kat sini. 

Entry kali ni saya nak kongsi satu kisah tentang adik Puan Norita Idris yang menghidap penyakit TIROID. Boleh baca macam2 beliau kongsi tentang pengalaman beliau di blog beliau kat sini

___________________________________________

             Malam tu Ein takde suara nak bercakap dengan katanya tiroid Ein dah makin teruk. Masa tu pulak malam, kalau siang saya memang dah pos Vivix pada adik saya ni. Syukurnya pulak Vivix mak yang sata orderkan baru sampai jadi saya cakap kat mak, sementara Vivix mak yang sedia ada masih sikit dahulukan Ein yang sakit teruk. Doktor beri Ein tempoh 2 minggu sebelum kena operate...kata Ein. 

Ein adalah adik perempuan saya yang bongsu. Siapa tak risau bila tahu adik sakit.? 

Maka mulalah cerita Ein makan Vivix setiap hari. Namun saya pesan, kalau panas sangat minum air kelapa muda untuk detox semula darah.

Masa berlalu dengan begitu cepat...pejam celik pejam celik rupanya dah 2 minggu. 

Semalam Ein text Whatsapp 


Terus saya call Ein nak dengar sendiri apa cerita dari doktor. Yang pasti kegembiraan Ein adalah tak perlu kena operate seperti yang disarankan doktor sebelum itu. 

Doktor kata Ein tak payah makan ubat tiroid dah !!!

____________________________________________

Itu dia cerita dari Puan Norita. Ajaibkan. Sebab tu saya cakap Vivix ni tonik ajaib. InsyaAllah segala penyait yang dicipta oleh Allah ade penawarnya. Yang penting kita kena berusaha. Apalah sangat dengan harga sebotol vivix dengan harga kesihatan orang yang tersayang.
___________________________________________
* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.
Untuk order:


Saya adalah Pengedar Shaklee yang sah diseluruh Malaysia. COD area Parit Buntar, Bagan Serai & Nibong Tebal. 

Hubungi : 
AZNA - 0136295367
FB: Noor Azna 

CERITA VIVIX DENGAN STROK

Sekarang ni, banyak kes kematian yang mengejutkan. Pagi ni elok je duk sembang dengan sang isteri, petang tu tetiba dah dikhabarkan si suami meninggal dunia semasa tidur. Allahuakhbar. Sedihnya bila beberapa jam sebelum ni sihat elok je kan. Hah, inilah yang dikatakan kematian mengejut. Dan salah satu penyebab utama kematian mengejut adalah disebabkan oleh STROK

Berdasarkan kajian, strok adalah punca kematian ketiga terbesar di Malaysia. Yang pertama & kedua terbesar adalah penyakit jantung & kanser. Dianggarkan setiap tahun kira-kira 40,000 rakyat Malaysia mengalami strok. Strok ni tak mengira sesiapa pun, kanak-kanak pun berisiko untuk terkena strok. Tapi banyak kes rata-ratanya melibatkan orang dewasa. 

APAKAH STROK? 

Strok ni maksudnya "tiba-tiba". Dari aspek perubatan ialah kematian mengejut satu bahagian otak akibat kekurangan oksigen. 

Strok merupakan penyakit berkaitan dengan pembuluh darah. Saluran darah berfungsi untuk mengangkut oksigen dan nutrien ke seluruh badan termasuk otak. Strok berlaku disebabkan salah satu daripada pembuluh darah ni pecah atau tersumbat akibat darah beku. Apabila ini berlaku, aliran darah ke bahagian otak itu terganggu dan mengakibatkan kerosakan pada bahagian otak terbabit akibat kekurangan oksigen.
Jika strok tidak dirawat dengan cepat atau segera, kematian boleh berlaku hanya dalam tempoh seminit atau sejam, atau seseorang itu boleh hidup tetapi mengalami kecacatan kekal disebabkan kematian sebahagian besar sel otak. 

Antara punca srok adalah:
  • tekanan drah tinggi
  •  kolestrol tinggi
  • gangguan jantung
  • diabetes
  • gaya hidup yang tidak sihat 
  • merokok
  • alkohol
  • fastfood
  • kurang senaman
  • obesiti
  • Stress yang kronik 
Bila baca pasal ni dan tahu punca salah satu strok adalah disebabkan stress, memang NGERI. Teringat pengalaman in charge untuk sedia montaj sempena hari guru. Memang stress melampau, tidur tak cukup dan dek kerana tu la setiap hari saya doa dengan Allah jauhkan ku dari penyakit2 tersebut. Alhamdulillah bila semua setel, stress pun hilang. Bahaya stress ni. 

Jadi untuk hidup sihat, untuk kekal cergas selain daripada berdoa ke Allah Taala kita juga wajib mengambil langkah berjaga-jaga. Antaranya adalah seperti: 
  • berhenti merokok 
  • sentiasa bersenam
  • amalkan pemakanan yang sihat - bukan makan fast food je
  • elakkan dari memakan terlalu kerap daging merah 
  • buat pemeriksaan kesihatan secara berkala - check tekanan darah, check jantung, gula dalam darah dll
  • elak dari stress melampau. Kalau stress pergi cepat-cepat ambil wudu' dan solat ataupun istigfar banyak2
Selain amalkan langkah-langkah seperti di atas, kita juga disarankan untuk amalkan suplemen untuk kesihatan yang optimum. Antara suplemen yang sesuai adalah VIVIX. 


Kenapa VIVIX?

Kerana VIVIX mengandungi bahan-bahan yang unik yang dicampur bagi mendapatkan hasil yang superb. Kandungan yang terdapat dalam vivix adalah Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polygonum Cuspidatum yang terkandung dalam Vivix itu mampu melambatkan proses penuaan, merendahkan kolestrol, mengawal tekanan darah serta mengurangkan berat badan.Dan ke semua bahan-bahan utama Vivix ini telah diuji secara klinikal dan ianya eksklusif untuk Shaklee.



Tapi yang menjadi persoalannya ialah VIVIX itu MAHAL.Huhu. Cuba anda buat perbandingan yang mana lagi mahal harga sebotol VIVIX atau harga bagi pembuluh darah yang pecah yang tiada galang gantinya. Harga pembuluh darah itu tak ternilai kalau nak dibandingkan dengan harga sebotol VIVIX. 

Jadi tepuk dada, tanya selera. Kalau saya mampu berusaha untuk dapatkan sebotol VIVIX untuk keluarga saya dan ibubapa saya, kenapa anda TIDAK? Kesihatan adalah anugerah rahmat dari Allah tak ternilai.. Kalau kita boleh beli baju, barang2 kehendak kita..tak salah beli sesuatu untuk yang tersayang.. lagi2 mereka yang telah melahirkan dan menjaga kita dari kecil?

Strok akibat pembuluh darah pecah?? Owhh tidak. Jom amalkan dengan sesudu VIVIX setiap hari. 



Untuk order:


Saya adalah Pengedar Shaklee yang sah diseluruh Malaysia. COD area Parit Buntar, Bagan Serai & Nibong Tebal. 

Hubungi : 
AZNA - 0136295367
FB: Noor Azna 

Perkara yang WAJIB tahu tentang AIR



Perkara yang WAJIB anda baca dan tahu :

Air sangat penting kepada kehidupan manusia kerana tiga per empat daripada tubuh badannya dipenuhi dengan bendalir yang sentiasa memberi kekuatan kepada tenaga fizikal dan mental.

"Kami jadikan tiap-tiap sesuatu yang hidup daripada air." 
(Surah Al-Anbiya' ayat 30)

Allah SWT menjadikan air sebagai keperluan hidup semua makhluk di dunia. Pentingnya air ini bukan sekadar untuk diminum malah untuk digali segala rahsia yang terkandung di dalam air.

Kajian para saintis mendapati amalan minum air sebaik bangun dari tidur setiap pagi mempunyai banyak manfaat.

Japanese Medical Society misalnya berjaya membuktikan dalam kes-kes tertentu, amalan ini mampu memulihkan penyakit termasuk yang serius.

Diantara penyakit yang termasuk dalam penyelidikan persatuan perubatan di negara matahari terbit itu ialah sakit kepala, sakit-sakit badan, sistem jantung, artritis, degupan jantung yang pantas, epilepsi, lemak berlebihan, bronkitis, tibi, meningitis, buah pinggang dan jangkitan pada air kencing.

Bagaimanapun amalan minum air kosong sebaik jaga dari tidur ini perlu mengikut beberapa peraturan untuk memastikan keberkesanannya.

1) Minum empat gelas air (4 X 160 ml) sebaik jaga dari tidur setiap pagi dan sebelum memberus gigi.

2) Berus gigi dan bersihkan mulut tetapi jangan makan atau minum apa-apa untuk 45 minit.

3) Selepas 45 minit anda boleh makan dan minum seperti biasa.

4) Selepas 15 minit mengambil sarapan, makan tengahari dan makan malam jangan makan atau minum untuk tempoh dua jam.

5) Bagi pesakit yang lanjut usia dan tidak larat minum empat gelas air sekali gus diperingkat permulaan, mereka boleh memulakan kaedah rawatan ini dengan meminum air secara berperingkat sehingga mampu mencapai empat gelas sehari.

Kaedah rawatan dipercayai mampu merawat pelbagai penyakit dalam tempoh tertentu.

a) Tekanan darah tinggi – 30 hari

b) Gastrik - 10 hari

c) Diabetes – 30 hari

d) Sembelit – 10 hari

e) Kanser – 180 hari

f) Tibi – 90 hari.


Pesakit artritis hanya perlu mengikuti rawatan tersebut untuk tiga hari. Rawatan ini tidak mempunyai sebarang kesan sampingan kecuali diperingkat awal pesakit mungkin kerap buang air kecil.

Sumber dari:........

Tuesday, August 26, 2014

SUSU IBU KELUAR DENGAN LANCAR & BANYAK

Testimoni dari seorang pengguna Shaklee berkenaan set penyusuan Shaklee termasuk kebaikan ESP dalam set ni.

Jom baca, mungkin boleh dijadikan sebagai ikhtiar terakhir bagi mommies yang bermasalah dalam susu kurang atau susu drop.



Cerita ini saya ambil dari pengalaman seorang ibu di Malaysia, beliau mengambil 1 set produk shaklee untuk menyusui, begini ceritanya:

Pengalaman Puan Sarah tentang TRIAL PACK B…

Saya start ambil trial pack B ini masa anak umur 6 bulan ++. Masa itu memang atas kesadaran sendiri mau mencari supplement sebab rasa susu sudah drop dan badan cepat penat.Kesibukan kerja kadang-kadang kita lupa jaga makan (makanan seimbang). Atas sebab itu, saya cari supplemen untuk lengkapkan zat-zat makanan yang kita perlu hari-hari.

Waktu jumpa shaklee ani saya buat research la , juga, tanye kawan-kawan yang pernah makan, tengok testi.. Alhamdulillah, memag beruntung saya spend tiap-tiap bulan. Kesan yang pertama, susu makin pekat. Kalau compare dengan stok susu yang ada sebelum ambil trial pack b, stok susu yang baru ini lebih pekat kekunig-kuningan. Kedua, baby akan cepat kenyang. Saya rasakan bila menyusui langsung waktu malam, baby tak ngempeng lama lagi. Ketiga, badan kita pun rasa nyaman, tidak terlalu penat.

Baru-baru ini saya try ESP, sy campur dengn susu Anmum.Memag sedap. Yang pastinya kesannya ketara. Sy nampak perubahan sehari selepas tu. Bila bangun pagi, Payudara terasa berat. Senang waktu memompanya untuk disimpan.

Bak kata ibu-ibu lain, kita tak boleh bergantung dengan supplemen saja.Perlu rajin pam bila jauh dengan baby .Direct breastfeeding bila baby ade bersama. Ada semangat yang kuat dan betul-betul berazam untuk breasfeed anak. Always think positive. Sentiasa berdoa agar Allah permudahkan perjalanan penyusuan kita. Semoga berkat usaha ibu-ibu, kita dapat mendidik anak-anak kita menjadi anak soleh dan solehah.Amin..

Happy breastfeeding !!!!

Energizing Soy Protein Untuk Ibu Menyusui



Sumber dari: sweetspearls
Untuk order:


Saya adalah Pengedar Shaklee yang sah diseluruh Malaysia. COD area Parit Buntar, Bagan Serai & Nibong Tebal. 

Hubungi : 
AZNA - 0136295367
FB: Noor Azna 

RESEPI BEST BERSAMA ESP SHAKLEE

Kalau hari-hari amik ESP dibancuh dengan air mesti boring kan! Ni hah saya nak share beberapa resepi hasil kombinasi jus kegemaran anda dengan ESP supaya minuman yang kita minum menjadi lebih berkhasiat bukan sahaja setakat SEDAP 

Tapi diingatkan ESP hanya boleh dibancuh dengan air sejuk/air suam bukan air panas. Pastikan dalam sehari jangan ambil lebih daripada 3 sudu ESP. Nanti kesian kat buah pinggang kamu. :)

Jadi boleh rujuk kat sini ye resepi2 yang ada; 

Resipi 1
ESP + Milo
-1 sudu ESP
-2 sudu milo Goncangkan dalam shaker, boleh diminum suam, lagi best letak ketul ais!

Resipi 2
ESP + TWISTER OREN
-3/4 gelas twister Oren
-1 sudu besar ESP
-1/4 gelas air kosong
Shake dalam shaker, simpan peti ais, minum sejuk2..Memang ramai yang SUKA dengan resipi ni...Yummy ;)

Resipi 3
ESP + Fresh Milk (inipun best!)



Resipi 4
ESP + Fresh Milk + kurma (kurma tu rendamkan dulu dan boleh potong saja kecil2 ataupun blend)

Resipi 5
ESP + Ribena

Resipi 6
ESP + Nesvita 3 in 1

Resipi 7
ESP + Susu Anmum

Resepi 8
ESP + Horlicks

Resipi 9
ESP + campuran buah-buahan dan blend (boleh pilih buah kegemaran anda)



Resipi 9
ESP + Vico


Resipi 10
ESP + Air Sejuk (Resipi paling sihat tanpa gula tambahan..ehehe)

Untuk order:


Saya adalah Pengedar Shaklee yang sah diseluruh Malaysia. COD area Parit Buntar, Bagan Serai & Nibong Tebal. 

Hubungi : 
AZNA - 0136295367
FB: Noor Azna 


KEPENTINGAN PROTEIN KEPADA KESIHATAN & KECANTIKAN



Entry kali ini adalah berkenaan dengan  KEPENTINGAN PROTEIN kepada kita semua. Bukan sahaja protein penting untuk sihat malah ia penting untuk kekal cantik. 

Protein ialah nutrien yang penting kepada badan manusia. Ia salah satu daripada bahan binaan tisu badan, dan bertindak sebagai sumber tenaga dengan ia mengandungi 4 kcal per gram, sama seperti karbohidrat dan tidak seperti lipid yang mengandungi 9 kcal per gram

KENAPA KITA PERLUKAN PROTEIN?

Protein memainkan peranan penting dalam mengekalkan kecantikan kulit. Ini adalah kerana protein diperlukan bagi regenerasi sel kulit agar ianya kekal tegang dan awet muda.Protein juga sangat diperlukan bagi memperbaharui hormon, enzim serta membantu fungsi sistem ketahanan badan.Protein turut menjadi antara sumber tenaga yang penting, komponen utama tulang serta jaringan dan cairan tubuh termasuk darah.



TAHUKAH ANDA??

Tahukah anda bahawa selepas air, protein merupakan antara bahan yang banyak terkandung dalam tubuh manusia. 
Komposisi protein menduduki separuh berat kering (berat tanpa unsur cairan) tubuh manusia. 
Protein merupakan unsur utama sel termasuk sel otak, otot, kulit, rambut dan kuku.









PERANAN PROTEIN

  • Menggantikan sel-sel dan tisu yang mati atau rosak.
  • Mengawal proses badan (sesetengah hormon tetapi bukan semuanya adalah protein).
  • Mengekalkan jumlah dan komposisi cecair badan.
  • Mengangkut bahan-bahan seperti lipid, vitamin, mineral dan oksigen ke seluruh badan.
  • Melindungi badan terhadap penyakit melalui antibodi dan menguatkan sistem imun badan.
SUMBER PROTEIN

Sumber protein kita boleh didapati daripada pelbagai sumber termasuk daripada haiwan dan tumbuhan. Antaranya ialah daripada ikan, telur, daging, nasi, gandum dan kekacang. Namun begitu, zat protein hanya boleh bertahan pada suhu badan dan akan musnah jika di masak atau berada pada suhu tinggi.
Jadi apabila kita memasak sumber protein seperti mengoreng ikan pada suhu yang tinggi, hakikatnya banyak zat protein yang telah musnah semasa proses memasak itu sendiri.

Oleh itu, saya menggalakkan para pembaca yang ingin kekal sihat dan cantik untuk mencuba Energizing Soy Protein (ESP) Shaklee bagi memenuhi kadar keperluan protein yang diperlukan oleh tubuh badan kita.

Satu hidangan ESP bersamaan dengan 2 kali ganda daging, 4 kali ganda telur, 12 kali ganda susu, rendah lemak, tiada kolesterol, tiada asid urik dan sangat mudah diserap oleh tubuh badan manusia.

Untuk order:


Saya adalah Pengedar Shaklee yang sah diseluruh Malaysia. COD area Parit Buntar, Bagan Serai & Nibong Tebal. 

Hubungi : 
AZNA - 0136295367
FB: Noor Azna 


VIVIX Tonik Ajaib untuk Pesakit SLE - Testimoni sebenar

Entry kali ini nak share dengan anda semua pengalaman sebenar dari Master Iffah, pesakit SLE. Jom baca kisah beliau & penawar penyakit beliau ....

_____________________________

Hari ini Iffa ingin bercerita tentang satu potion ajaib dari SHAKLEE yang telah Iffa amalkan selama hampir 5 bulan untuk merawat/mengubati masalah SLE/MCTD/RAatau lebih mudah Iffa katakan, sakit autoimmune yang masih menjadi misteri puncanya.. Tentu ramai yang telah tahu tentang masalah kesihatan Iffa ini..mungkin ramai juga yang tidak mengetahuinya kerana jika anda bertemu Iffa secara face to face, pasti anda semua tidak akan percaya, tubuh yang comel dan ceria ini menanggung derita sakit yang tiada penawarnya(itu kata doktor sains).


Sedikit latar belakang tentang Iffa dan sakit iffa:

Sejak zaman kanak-kanak selalu mengalami sakit dada, muka n kulit pucat - anemia

1998 - Warded kerana alahan kepada ubat tahan muntah setelah demam yang tak kebah2

1998 - 2002 : Sepanjang sesi persekolahan di asrama, selalu sakit, anemic yang berpanjangan tetapi masih aktif bersukan, beraktiviti di sekolah.. Collapse in 2000 ketika saat hampir menduduki PMR, mengalami gangguan memory dan focus (Even soalan math yang mudah pun tidak boleh nk buat - sampai Iffa nangis2 dengan En Khalid minta kelas extra - Terima Kasih Cikgu..Jasamu tidakkan kulupakan..)

2003 - 2007 : Mula mengalami radang sendi, demam panas tiba-tiba and mmg tidak mampu utk bangun n ke kuliah. Disahkan mengidap RA.. menjalani pelbagai rawatan utk RA - modern, homeo, alternatif, syifaa dll... tetapi usaha tidak berjaya...

Oct 2006 : Collapse sekali lagi, Liver damaged, nerve attack, severe bleeding on skin internal and external due to steven johnson sindrom.. Was critical and warded for 10 days at PUTRA, Malacca.. (According to Doctor, peluang hidup sangat tipis - berserah & tawakal pada Allah..) Alhamdulillah Allah masih berikan Iffa peluang untuk hidup.. berbakti dan berkongsi tentang cara hidup sihat bersama anda semua hingga hari ini.

Ok, cukup setakat itu ttg sakit iffa.. if nak cerita detail, Iffa boleh terbitkan buku ..(^__^). Ramai yang tidak tahu tentang sakit autoimmune, bagi mereka yang mempunyai ahli keluarga yang mengalaminya barulah ada kesedaran untuk mengetahui ttg sakit ini wujud.. Alhamdulillah di Malaysia, Persatuan SLE Malaysia (PSLEM) sudah mula giat memberikan kesedaran ttg sakit ini.

Baiklah, jika anda semua ingin tahu.. rawatan yang ada untuk pesakit SLE ini ialah dengan pengambilan steroid.. tinggi atau rendah dosenya bergantung kepada activity cell yang menyerang pesakit.. terdapat juga ubat tambahan yang diberikan .. spt plaquenil utk MCTD dll..(hampir lupa sbb sudah hampir setahun Iffa x ambil ubat-ubat ini - jangan marah ye doctor, ubat-ubat itu terlalu byk kesan sampingan, i'd like to stay healthy but with natural ways).

Alhamdulillah, setelah mencari-cari supplement yang boleh membantu Iffa kekal cergas, tidak demam berpanjangan dan dijauhi dari jangkitan penyakit (orang SLE ni senang dpt infection tau)..dan yang penting, Iffa mampu berdiri, berjalan, melakukan kerja-kerja harian tanpa rasa seperti dililit atau berjalan diatas kawat2 duri.. Iffa bertemu Shaklee.. mula-mula makan untuk tambah susu, tapi tergerak hati untuk cuba VIVIX, potion ajaib..kuasa Allah SWT..

Untuk order:


Saya adalah Pengedar Shaklee yang sah diseluruh Malaysia. COD area Parit Buntar, Bagan Serai & Nibong Tebal. 

Hubungi : 
AZNA - 0136295367
FB: Noor Azna 

Sistemik Lupus Eritematosus (SLE): Panduan untuk Pesakit

Fakta Ringkas
Kaum wanita berisiko lebih tinggi, iaitu 10 kali ganda mengidap SLE berbanding dengan kaum lelaki.
Rawatan SLE bergantung kepada jenis dan tahap gejala yang dialami.
Rawatan SLE biasanya memerlukan penglibatan beberapa pakar dari beberapa disiplin. Pesakit sendiri juga perlu bersikap positif untuk menerima rawatan.

Apakah SLE?

Sistemik lupus eritematosus (SLE), atau lupus, adalah penyakit kronik “autoimmune” di mana antibodi seseorang bertindakbalas dengan tisu badan seseorang pesakit itu sendiri. Ini menjejaskan beberapa bahagian sistem tubuh seperti kulit, sendi, buah pinggang, paru-paru, sistem saraf, atau organ-organ lain di dalam badan. “Lupus” berasal dari perkataan Latin bererti “serigala”. (Ini adalah kerana seorang doktor Perancis yang mula-mula merawat pesakit lupus mengibaratkan tompok-tompok kemerahan di muka pesakit sebagai gigitan serigala.)

Gejala yang biasa dialami oleh pesakit ialah radang kulit dan sakit sendi (arthritis), selalunya di iringi oleh keletihan dan demam. Penyakit SLE ada masanya tidak aktif, iaitu dapat dikawal (remission), dan ada masanya menjadi aktif (relapse).

Terdapat beberapa jenis lupus:

  1. Sistemik lupus eritematosus (SLE) ialah yang biasanya dimaksudkan apabila kita sebutkan “lupus”. Gejalanya mungkin sederhana atau serius. SLE biasanya menyerang mereka yang berumur di antara 15 dan 45 tahun. Walaubagaimanapun, sebilangan kecil pengidap SLE adalah kanak-kanak dan mereka yang berusia lebih 45 tahun.
  2. Diskoid lupus eritematosus (DLE) merupakan penyakit kulit yang kronik di mana terdapat tompok-tompok merah (malar rash) di muka, kulit kepala, bahagian badan, kaki dan tangan. Kulit yang terlibat akan menjadi tebal dan bersisik serta mungkin meninggalkan parut. Ruam berkenaan boleh berlarutan hingga beberapa hari atau tahun dan kemungkinan akan berulang setelah sembuh. Sebilangan kecil mereka yang mengidap DLE boleh mendapat SLE di kemudian hari.
  3. Lupus Neonatal ialah keadaan yang boleh berlaku pada bayi yang baru dilahirkan oleh pengidap SLE. Ini mungkin disebabkan auto-antibodi di dalam darah ibu yang dipanggil anti-Ro (SSA) dan anti-La (SSB). Akibatnya, bayi ini akan mendapat radang kulit, masalah hati, dan masalah darah (low blood counts). Gejala ini akan hilang sedikit demi sedikit dalam masa beberapa bulan. Walaupun kes-kes begini jarang sekali dijumpai, namun bagi bayi yang lahir dengan masalah neonatal lupus mungkin juga mengalami masalah jantung yang mengganggu perjalanan jantung.

Pengambilan sesetengah ubat boleh menyebabkan kesan sampingan yang menyerupai ciri-ciri seakan SLE. Keadaan ini di panggil “drug-induced lupus”. Gejala ini akan hilang jika pengambilan ubat itu diberhentikan. Buah pinggang dan otak jarang terjejas dalam lupus jenis ini.

Siapakah Yang Mendapat SLE?

Dianggarkan lebih kurang 90 peratus mereka yang mendapat SLE adalah kaum wanita, sementara 10 peratus yang lain merupakan kaum lelaki dan kanak-kanak. Bagi kaum wanita, SLE biasanya bermula semasa lingkungan umur boleh melahirkan anak, jarang sekali semasa kanak-kanak atau setelah putus haid.

Adalah dianggarkan di Amerika Syarikat seorang dalam 2,000 mengidap SLE. Di Jamaica pula di anggarkan seorang dalam 250 orang mengidap SLE. Setakat ini, Malaysia tidak mempunyai sebarang statistik untuk pengidap SLE. Ini adalah disebabkan SLE mempunyai pelbagai gejala dan melibatkan pelbagai disiplin, akibatnya penyakit ini amat sukar untuk dikesan.

Statistik di Amerika Syarikat pula menunjukkan wanita Amerika berkulit hitam berisiko lebih tiga kali ganda untuk mendapat SLE berbanding wanita Amerika berkulit putih. Ia juga dikatakan lebih kerap berlaku di kalangan wanita berketurunan Hispanik (Latin Amerika), Asia, dan penduduk asli Amerika. Walaupun SLE boleh melibatkan beberapa orang dalam sebuah keluarga, risiko ahli-ahli keluarga, seperti anak dan adik beradik lelaki atau perempuan, untuk mengidap SLE adalah sangat rendah.

Apakah Yang Menyebabkan SLE?

Walaupun SLE boleh menyerang beberapa orang ahli keluarga, “gene lupus” yang khusus belum lagi dikenalpasti.

Kajian menyarankan ada beberapa “gene” mungkin boleh menentukan kebarangkalian seseorang itu diserang SLE. Gen ini juga dapat menentukan sama ada tisu atau organ yang terlibat serta tahap seriusnya penyakit SLE yang dialami. Bagaimana pun gen sahaja tidak sepenuhnya memainkan peranan. Sebaliknya para saintis sedang mengkaji faktor-faktor lain yang turut menyumbang kepada punca SLE. Antara sebab-sebabnya ialah sinaran cahaya matahari, tekanan emosi, pengambilan ubat-ubat tertentu, dan juga kuman virus.

SLE merupakan penyakit auto-imun yang terjadi apabila sistem daya tahanan badan menjadi bercelaru dan mula melawan tisu-tisunya sendiri. Puncanya tidak diketahui tetapi kemungkinan besar ia disebabkan oleh gabungan faktor-faktor keturunan, alam sekitar, serta hormon. Ia berlaku melalui pengeluaran auto-antibodi yang melawan sel-sel normal seseorang. Itu menyebabkan keradangan pada beberapa bahagian tubuh yang boleh merosakkan organ dan tisu.

Jenis antibodi yang lazim didapati dalam pengidap SLE dipanggil antibodi antinuklear (antinuclear antibody) kerana ia bertindakbalas dengan bahagian nukleus sel. Para saintis masih belum dapat memahami semua faktor yang menyebabkan keradangan dan kerosakan tisu dalam penyakit SLE.

Apakah Gejala-gejala SLE?

Setiap pesakit mempunyai gejala yang berbeza-beza, iaitu samada sederhana atau serius. Gejala ini juga boleh datang dan pergi. Namun gejala SLE yang lazim ialah sendi bengkak dan sakit (arthritis), demam yang tidak diketahui puncanya, dan keletihan yang amat sangat. Terdapat juga tompok-tompok merah (malar rash) di pipi dan hidung seperti bentuk “kupu-kupu”. Ruam juga boleh timbul di muka dan telinga, di bahagian atas kedua lengan dan tangan, bahu dan dada. Oleh kerana pengidap SLE sensitif kepada cahaya matahari (fotosensitif) tompok-tompok merah ini akan menjadi lebih teruk selepas terdedah kepada matahari. Samada seseorang itu mendapat gejala yang serius atau tidak berbeza dari seorang kepada seorang yang lain.

Ciri-ciri penyakit ialah:

  • Demam, keletihan, dan penurunan berat badan
  • Sakit dan bengkak sendi (arthritis) selama beberapa minggu
  • Tompok-tompok merah menyerupai kupu-kupu di pipi dan hidung
  • Tompok-tompok merah di kawasan kulit yang terdedah kepada sinaran matahari
  • Ulser di mulut dan hidung berlarutan lebih sebulan
  • Rambut gugur secara bertompok-tompok atau di sekeliling (hair line)
  • Sawan, strok dan gangguan mental
  • Risiko untuk mendapat darah beku
  • Kerap keguguran bayi
  • Darah atau protin dalam air kencing menunjukkan gangguan sistem buah pinggang
  • Bilangan sel darah putih atau sel darah merah rendah


SLE boleh menjejaskan organ-organ dalam tubuh seperti berikut:

Buah pinggang
Keradangan buah pinggang (nephritis) mengurangkan keupayaan membuang bahan sisa toksin dalam air kencing. Pesakit yang mengalami gangguan buah pinggang biasanya tidak merasa sakit. Mereka mungkin hanya mengalami bengkak kaki. Ujian air kencing dan ujian darah boleh menunjukkan samada buah pinggang terjejas atau tidak. Untuk mengelak dari kerosakkan yang berlanjutan kepada buah pinggang rawatan ubat-ubatan yang intensif perlu diberi segera untuk mengekalkan fungsi buah pinggang.

Paru-paru
Sebilangan pesakit SLE mendapat pleuritis, iaitu keradangan lapisan paru-paru yang menyebabkan sakit dada atau sakit dada yang terasa semasa menarik nafas. Pesakit juga boleh mendapat kuman dalam paru-paru (pneumonia).

Sistem saraf
SLE boleh menjejaskan otak atau saraf. Pesakit akan mengadu sakit kepala, pening, cepat lupa, kabur penglihatan, sawan, strok, atau perubahan kelakuan.

Saluran darah
Keradangan saluran darah (vaskulitis) boleh melibatkan terganggunya pengaliran darah ke seluruh tubuh. Vaskulitis yang sederhana mungkin tidak memerlukan rawatan, tetapi sebaliknya vaskulitis yang teruk memerlukan rawatan segera.

Darah
Pesakit SLE mungkin mendapat kekurangan darah, kekurangan bilangan sel darah putih atau kekurangan bilangan platelet. Fungsi platelet dalam darah ialah membantu pembekuan. Sebilangan kecil pesakit SLE juga akan berisiko tinggi mengalami masalah perdarahan di mana darah cepat membeku.

Jantung
Pesakit SLE boleh mengalami sakit jantung iaitu keradangan pada tiga lapisan jantung: “perikaditis”, keradangan lapisan luar; “myokarditis”, keradangan bahagian tengah; dan “endokarditis”, keradangan bahagian dalam. Pesakit akan merasa sakit dada atau juga gejala lain. Pesakit SLE juga berisiko tinggi mendapat “arteriosclerosis” (pembuluh darah yang keras).

Bagaimana Untuk Mengesan SLE?

Untuk mengesahkan pesakit mengidap SLE bukanlah suatu yang mudah. Kadangkala para doktor mengambil masa yang lama berbulan atau bertahun untuk mengesan SLE. Itu pun jika pesakit datang secara berterusan kepada seorang doktor untuk mendapat rawatan. Dengan cara ini semua gejala dapat dikumpul dan direkodkan.

Pesakit juga kenalah memberitahu doktor kesemua masalah yang dialami dengan betul dan tepat. Kebolehan berkomunikasi yang berkesan di antara doktor dan pesakit sangat penting. Bagi pihak pesakit, ianya dapat membentuk kefahaman dan kesedaran tentang penyakit SLE. Bagi pihak doktor pula, ianya memerlukan pengetahuan serta pengalaman yang luas untuk mengesahkan diagnosa dengan tepat dan cekap. Di antara perkara yang perlu dilapurkan kepada doktor ialah sejarah kesihatan dan masalah kesihatan yang dialami sehingga kini. Maklumat ini amat membantu dan kritikal untuk menentukan diagnosa. Keputusan pemeriksaan darah dan air kencing serta pemeriksaan fizikal juga amat penting bagi membuat diagnosa yang tepat.

Tidak ada satu sahaja kajian untuk mengesahkan diagnosa dengan tepat. Malah ianya memerlukan beberapa ujian darah dan air kencing. Ujian yang dianggap berkesan ialah ujian bagi menganalisa auto-antibodi dalam darah pesakit SLE, seperti antibodi antinuklear (ANA) yang bertindak melawan komponen nukleus sel tubuh. Kebanyakan pengidap SLE mempunyai antibodi antinuklear. Namun demikian ada penyakit auto-imun dan jangkitan lain juga mempunyai antibodi antinuklear. Kadang kala orang yang sihat juga mempunyai antibodi antinuklear.

Selain dari ujian darah ANA, ada beberapa lagi ujian auto-antibodi yang khusus untuk membantu diagnosa SLE. Ini adalah anti-DNA, anti-Sm, anti-RNP, anti-Ro (SSA), dan anti-La (SSB). Walaubagaimanapun tidak semua pengidap SLE mempunyai keputusan ujian-ujian tersebut yang positif, dan tidak bermakna bila tidak mempunyai antibodi tersebut bukan mengidap SLE.

Biopsi ialah satu lagi ujian yang dijalankan bagi membantu diagnosa SLE dan ini dilakukan dengan mengambil sedikit contoh tisu organ yang terlibat misalnya tisu kulit, tisu buah pinggang, dan sebagainya. Ada juga sesetengah doktor menjalankan ujian antibodi antikardiolipin (antifosfolipid). Jika seorang pesakit SLE mempunyai antibodi ini, terutama pesakit wanita yang hamil, mereka boleh mendapat risiko pembekuan darah serta keguguran bayi. Kesemua ujian-ujian ini adalah sumber maklumat untuk membantu membuat diagnosa. Secara keseluruhannya, sejarah rawatan, gejala dan keputusan ujian dapat membantu membuat diagnosa SLE.

Selain itu, ujian biasa yang selalu dilakukan untuk memantau perkembangan penyakit SLE adalah “FBC” (Full Blood Count), “blood chemistry”, “ESR” (erythrocyte sedimentation rate) dan ujian air kencing. Ini dapat memberi maklumat yang penting. Satu lagi ujian yang biasa dilakukan ialah mengukur paras darah yang dipanggil “complement”. Keputusan ujian darah “ESR” bagi pengidap SLE biasanya lebih tinggi bacaannya, tetapi bacaan paras “complement” darahnya adalah rendah terutama semasa penyakit itu sedang dalam peringkat aktif (flare). Ujian X-ray dan ujian-ujian pengimejan yang lain boleh juga membantu dalam memastikan jika ada organ-organ lain yang terjejas.

Bagaimanakah SLE boleh dirawat?

Merawat SLE adalah merupakan satu cabaran. Rawatannya juga bergantung kepada gejala dan tahap penyakit yang dialami.

Disebabkan pesakit SLE mengalami berbagai gejala kita akan dapat melihat pesakitnya di pelbagai klinik seperti di klinik rheumatologi, dermatologi, nefrologi, hematologi, neurologi dan psykiatrik. Untuk menentukan pesakit SLE dirawat dengan sempurna, pakar-pakar dari pelbagai disiplin perlu bergabung tenaga bagi merawat dan menghalang penyakit SLE dari terus semarak (flare) serta dapat mengawal komplikasi dan menghalang organ-organ yang diserang SLE dari terus rosak.

NSAIDs
Bagi mereka yang mengalami sakit sendi dan otot atau demam, ubat bagi mengurangkan keradangan dipanggil nonsteroidal anti-inflammatory (NSAIDs) biasanya digunakan. NSAIDs sahaja mungkin digunakan atau digabung bersama ubat lain bagi menahan kesakitan, mengawal bengkak dan merawat demam.

Kesan sampingan NSAIDs ialah sakit perut, pedih hulu hati, cirit, dan pengumpulan air seperti kaki bengkak.

Hydroxychloroquine
Ubat anti-malaria yang pada asalnya digunakan untuk merawat malaria didapati amat berkesan untuk merawat SLE. Hydroxychloroquine sahaja boleh diberi atau digabungkan dengan ubat lain. Ianya biasa digunakan untuk merawat keletihan, sakit sendi, sakit kulit, dan keradangan paru-paru. Kajian klinikal mendapati penggunaan berterusan hydrochloroquine boleh menghalang penyakit SLE dari berulang.

Kesan sampingan ialah sakit perut dan kerosakan pada retina walaupun sangat jarang berlaku.

Kortikosteroid
Merupakan rawatan utama untuk SLE. Jenis kortikosteroid yang biasa digunakan ialah prednisolone. Kortikosteroid boleh diberi dalam bentuk pil untuk dimakan, dalam bentuk krim yang disapu pada kulit, atau suntikan. Memandangkan tindakan dan reaksinya yang tersangat kuat dan ketara sekali, penggunaan dalam dos yang rendah adalah diamalkan untuk keberkesanan rawatan.

Kesan sampingan jangka pendek ialah mendapat bengkak muka, tambah selera makan, serta penambahan berat badan. Kesan sampingan ini akan hilang apabila pengambilan ubat ini di hentikan. Namun begitu, pemberhentian pengambilannya dengan secara tiba-tiba adalah merbahaya. Oleh itu doktor akan mengurangkan dos dengan secara sedikit demi sedikit hinggalah ianya boleh diberhentikan. Kerjasama di antara doktor dan pesakit amatlah penting bagi mengelakkan salah faham tentang cara pemberhentian ubat ini.

Kesan sampingan jangka panjang kortikosteroid pula ialah tulang rapuh (osteoporosis), tekanan darah tinggi, paras kolesterol yang tinggi, paras gula dalam darah yang tinggi (diabetes), kerosakkan pada arteri, mudah mendapat jangkitan, dan katarak. Lagi tinggi dosnya dan lebih lama tempoh kortikosteroid diambil maka lagi ketara dan teruklah kesan sampingan yang akan dialami. Doktor akan cuba mengurangkan pengambilannya dengan menggabungkan bersama ubatan yang lain yang kurang kesan sampingan, dan apabila SLE dapat dikawal, dos kortikosteroid akan dikurangkan secara berperingkat. Bagi mengurangkan risiko osteoporosis, pesakit akan diberi ubatan tambahan seperti kalsium, vitamin D, dan lain-lain lagi.

Immunosuppresif

Bagi sesetengah pesakit yang buah pinggang dan sistem saraf pusatnya terjejas oleh SLE, sejenis ubat yang dipanggil immunosuppresif mungkin digunakan. Jenis-jenis immunosuppresif, seperti Cyclophosphamide (Cytoxan) dan mycophenolate mofetil (CellCept), bertindak menghalang sistem imun yang terlalu aktif dengan menyekat pengeluaran antibodi. Immunosuppresif boleh diberi dalam bentuk pil untuk dimakan atau secara infusi (drip). Kesan sampingannya ialah loya, muntah, gugur rambut, masalah pundi kencing, kurang kesuburan, risiko untuk mendapat kanser, serta senang mendapat jangkitan. Kesan sampingan akan lebih ketara jika penggunaan ubat ini dilanjutkan dalam masa yang lama. Seperti juga penggunaan ubatan SLE yang lain, jika ubatan ini diberhentikan ada kemungkinan serangan SLE akan berulang kembali.

Kerjasama yang rapat antara doktor dan pesakit sangat penting untuk memastikan rawatan yang diterima akan memberi kesan yang baik. Pesakit perlu memberitahu doktor dengan segera sekiranya terdapat gejala baru untuk mengesan sebarang kesan sampingan yang memudaratkan. Satu perkara yang perlu diingatkan ialah pesakit tidak boleh menukar ubat dan memberhentikan ubat secara spontan tanpa berbincang dengan doktor mereka terlebih dahulu.

Kualiti Hidup

Walaupun rawatan SLE semakin bertambah baik dan jangka hayat penghidap SLE juga semakin bertambah lama, namun ianya tetap sejenis penyakit kronik yang boleh menghadkan aktiviti seseorang. Biasanya kualiti hidup dibendung oleh gejala seperti keletihan dan sakit sendi. Namun ia bukanlah menggugat nyawa seseorang. Cara yang terbaik mengawal SLE ialah dengan mengambil semua ubat-ubatan seperti yang di tentukan, sering berjumpa doktor anda, dan mempelajari seberapa banyak tentang SLE.

Pesakit-pesakit SLE masih boleh mengekalkan kualiti hidup yang baik, walaupun mereka mempunyai gejala-gejala SLE dan kesan sampingan ubat-ubatan. Satu cara penting untuk menangani SLE ialah dengan memahami impak dari gangguan fizikal dan emosi. Mempelajari mengenal tanda-tanda awal dapat membantu pesakit mengambil langkah-langkah tertentu untuk menghalang atau mengurangkan intensitinya.

Mengamalkan cara hidup yang aktif boleh membantu pergerakan sendi serta boleh mengelakkan risiko sakit jantung. Walaubagaimanapun seseorang pesakit itu tidak boleh terlalu aktif. Pendekatan yang terbaik ialah dengan melakukan senaman ringan berselang seli dengan berehat dan bersantai.

Pesakit-pesakit SLE hendaklah berusaha mengelakkan diri dari terkena sinaran cahaya matahari yang berlebihan. Ini kerana sinaran ultralembayung matahari akan menyebabkan terjadinya ruam pada kulit. Ia juga berkemungkinan akan mencetuskan aktiviti penyakit yang lebih serius lagi. Melindungi diri dengan memakai pakaian berlengan panjang, memakai topi lebar dan payung, serta menyapu krim pelindung cahaya matahari (sun-block) semasa keluar akan dapat melindungi diri daripada komplikasi berkenaan.

Untuk mengekalkan cara hidup sihat, seseorang pesakit SLE perlulah berusaha menjaga kesihatan. Oleh itu sangat penting bagi pesakit SLE mengatur langkah untuk mencapai matlamat kesihatan yang sebenar. Kesihatan itu bermakna badan yang sihat, fikiran yang sihat dan tenang, dan semangat yang kuat. Salah satu matlamat penting kesihatan bagi mereka yang mengidap SLE ialah mengatasi tekanan akibat mempunyai penyakit yang kronik. Cara menangani tekanan secara berkesan adalah berbeza dari seorang keseorang. Di antara pendekatan yang boleh membantu termasuklah senaman, teknik-teknik berehat, dan cara penggunaan masa dan tenaga.

Membina dan mengekalkan sistem sokongan juga amat penting. Sistem sokongan yang berkesan ialah sokongan dari ahli keluarga, rakan-rakan, ahli-ahli perubatan professional, dan kumpulan sokongan seperti Persatuan SLE Malaysia. Dengan menganggotai kumpulan sokongan, seseorang itu akan mendapat bantuan mempertingkatkan emosi, meninggikan maruah dan harga diri, dan mempertingkatkan kemahiran dalam menangani masalah.

Mempelajari tentang penyakit SLE adalah salah satu cara yang terbaik untuk mengenali SLE dengan lebih dekat. Kajian telah menunjukkan bahawa pesakit yang berpengetahuan tentang penyakitnya akan turut sama mengambil bahagian dalam perawatan diri (self-care), kurang rasa sakit, tidak perlu berjumpa doktor dengan terlalu kerap, dan akan terus aktif.

Monday, August 25, 2014

KEBAIKAN & KEBURUKAN ESP

Selalu dengar orang sebut ESP tapi tak sure sangat ESP tu apa? untuk apa? betul ke berkesan? Okaylah...saya cuba terangkan seringkas yang mungkin ya.

ESP adalah ENERGIZING SOY PROTEIN. Sebab utama ESP tersangatla popular dan produk yang paling laris ialah ESP kerana ESP membekalkan sumber protein. Semua tau kan badan kita perlukan sumber protein. Dalam pemakanan seharian kita sumber protein ada dalam ikan, ayam, daging. Tapi kenapa everyday makan lauk ayam tapi kerap juga tak sihat. Tak cukup ke? Haaa....untuk pengetahuan, ikan, ayam, daging tu kan kita masak dulu before makan. So bila dah masak, dah kena panas api, of course kandungan protein tu akan musnah dan yang tinggal sikit je , tak cukup untuk badan kita yang kerja kadang-kadang more than 12 hours ni.


Kalau tak cukup protein apa akan berlaku?
  • rasa lemah, lesu, tak bermaya..akhirnya menggeletar. 
  • kolesterol tinggi, tekanan darah rendah..jadi pening. 
  • punca ulser perut + ulser usus. 
  • luka lambat sembuh akhirnya berparut. 
  • ganggu penglihatan / lama kelamaan jadi kabur. 
  • antibodi tak kuat. Bila kurang protein, badan tak boleh nak lawan penyakit yang datang. Kurang ketahanan. 





Kalau cukup protein pula?

Macamana tau badan kita cukup protein? Kemusykilan di situ. Jadi "always play safe" ambil ESP ini sebagai pelengkap. No harm at all.

KEBAIKAN : ESP SHAKLEE
  • Untuk wanita yang ingin pregnant atau plan untuk pregnant : ESP pulihara dan pelihara rahim kita.
  • Untuk wanita yang sedang pregnant : ESP kuatkan rahim kita dan bantu pembentukan otot bayi. Protein kan bagus untuk tumbesaran. 
  • Untuk wanita yang menyusu anak bertuah dan anak kesayangan : ESP bantu banyakkan pengeluaran susu. Bila kita cukup protein, means kita cukup tenaga. Susu pun berkhasiat. 
  • Untuk sesiapa yang nak stabilkan hormon : ESP mengandungi kacang soya, yang kaya dengan isoflavon, ia bantu memulihkan hormon wanita. Keluarkan darah kotor dan gantikan protein yang diperlukan. 
  • Untuk sesiapa yang mahu kurus : ESP buat kita rasa kenyang. Nafsu nak makan sokmo pun kurang. 
  • Untuk sesiapa yang ingin kekal sihat : ESP beri ketahanan badan dan pelengkap nutrient dalam badan kita. Bila semuanya cukup, haruslah boleh lawan penyakit yang datang, insyaAllah. 
  • Untuk sesiapa yang nak cantik : ESP buat kulit kita anjal, jadi gebu dan lebih cerah. Nampak berseri gitu. Bila dah cantik, tak perlu la nak tepek makeup tebal-tebal kan. Natural Beauty you! 
  • Untuk sesiapa yang bercadang untuk puasa : ESP bekalkan tenaga, jadi walaupun puasa kita tak rasa lemah. Laar dan dahaga tu biasa la, itu dugaan tuhan bagi sebagai ujian. 
KEBURUKAN : ESP SHAKLEE

Kesan negative nya berlaku bila kita beli tapi tak minum , tak amalkan, tak ikut arahan yang sepatutnya. Rugi nya...sedangkan mudah saja caranya. Bancuh 1 sudu besar dengan air kegemaran then siap untuk di minum. Bila semuanya tak, tak nampak hasil, kita jadi negative. Nak salahkan siapa...tak baik kan gitu.

So sekarang ni kita dah tau kebaikan ESP Shaklee dan untuk siapa. Kita dalam golongan yang mana ya? Kalau termasuk dalam golongan ingin mencuba....boleh saja.Tak memudaratkan pun.

Sumber dari: kotakvitaminsaya

Untuk order:


Saya adalah Pengedar Shaklee yang sah diseluruh Malaysia. COD area Parit Buntar, Bagan Serai & Nibong Tebal. 

Hubungi : 
AZNA - 0136295367
FB: Noor Azna 

Wednesday, August 20, 2014

Mealshake memang awesome!

Tetiba malam ni menderu idea-idea nak kongsi pasal mealshake dengan orang yang sudi baca blog saya ni..(TQ ye!)

Selalunya ibu-ibu yang majoriti membeli MEALSHAKE. Apa tujuannya? Untuk bagi anak kan. sebab anak terlampau susah nak makan atau dalam istilah omputihnya 'PICKY EATER' kan. Betul tak?HEHE

Situasi yang sama juga berlaku kat saya. Bilamana semua usaha dan cara telah dilakukan, masih berada di tahap yang sama. 

Pernah tengok kawan beli Mealshake pastu duk cite perubahan anaknya. Tapi masa tu tak sampai seru lagi kot. Entahlah macam tak percaya atau saya SOMBONG & KEDEKUT!Hahaha..

Baiklah dipendekkan cerita, lepas daftar jadi ahli shaklee, tetiba macam nak beli produk tu. Nak cuba bagi makan kat anak. Kira ni ikhtiar terakhirla. 

Pernah dengar tak bila orang cakap anak kalu aktif takde masalah. Jadi saya fikir die makan sikit-sikit dan minum susu mungkin dah cukup kot. Oleh kerana itu, ku sanggup beli susu yang memahal konon nak supply nutrien yang die tak ambil dalam pemakanan die secukupnya.

Pastu bila give up mudah sangat pikir "anak aku baka kurus kot" tu yang tak naik-naik.(konon ayat penyedap hati). Padahal anak orang lain susu berbotol-botol boleh je jadi gemuks debokss. Jeles mak hokey! 

Lagi satu kalau parents mai umah hujung minggu, mesti mak saya ngomel-ngomel sebab anak macam makin kurus sgt2 dowh. Owh tak sanggup nak dengar. Tapi die macam tu jugak. Sedih sekejap..SOBS

Tapi tu dulu. Sekarang dah sedar dah. Sekarang dah hepi dah. Tapi bila pikir balik macam MENYESAL je. MENYESAL tak grab peluang ni cepat-cepat. Owh sesal pendapatan tiada gunanya. HUHU. Harus pandang ke depan. Yesss!

Serius lepas seminggu amalkan mealshake. Letak sesudu dalam susu dia. Alhamdulillah dengan izin Allah, nampak dah perubahan nafsu makan die. Sentiasa nak mengunyah je keje die. Kalu pepagi tu amik biskut beberapa keping, dok kejap pastu bukak peti ais amik koko krunch plak. Krukk krukk krukk. Kadang-kadang pepagi buta die mintak nasi. Jenuh mak kocoh-kocoh bangun masak nasi nak suap kat dia. Takpela penat pun janji selera anak mengancam!HEHE

Jadi memang mealshake awesome. Dulu saya tak percaya sekarang ya saya percaya. Siap suggest kat kawan-kawan lagi yang ade masalah anak PE ni. 


Nah, ni saya lekatkan beberapa lagi kebaikan yang boleh diperolehi dari mealshake. Selamat membaca!



Untuk order:

Saya adalah Pengedar Shaklee yang sah diseluruh Malaysia. COD area Parit Buntar, Bagan Serai & Nibong Tebal. 

Hubungi : 
AZNA - 0136295367
FB: Noor Azna 

Monday, August 18, 2014

EVENING PRIMROSE OIL PENYEBAB MASALAH DALAMAN WANITA

MAKANAN YANG AKTIFKAN CYST.



Makanan yang perlu dielakkan:

1.) Soya dan evening primrose.
Soya dan evening primrose mengandungi phyto estrogen. Phyto ni bermaksud tumbuhan manakala phyto estrogen bermaksud tumbuhan yang mempunyai fungsi seakan akan estrogen.
So, bila kita makan benda ni maka paras estrogen dalam badan kita akan tinggi dan mengalakkan pembesaran cyst. Doc ade bagitahu saya yang sume wanita ade cyst cuma kecil atau besar, boleh hilang tak boleh hilang.

Evening primrose oil

**info yang baru saya tahu: minum soya sewaktu mengandung bukan boleh mencantikkan kulit anak tetapi mendedahkan risiko untuk anak tu mendapat kanser. Then, mengikut kajian keatas pesakit kanser payudara plak, ramai antara mereka menggunakan evening primrose ni.

2.) Ayam.

Ayam kan disuntik hormon untuk mempercepatkan kadar pembesaran dia. Kebiasaannya ayam disuntik hormon estrogen. Tapi ayam kampung boleh makan kot.

3.) Ikan keli yang dibela.

Kena tangkap ikan keli dalam sawah la pasni kalau dah mengidam sangat.

4.) KAWAL PEMAKANAN

Kolestrol juga adelah penyebab kenaikan hormone estrogen. Kolestrol adalah precursor kepada estrogen.

NOTA TAMBAHAN

Pemakanan bg Wanita pengidap Endometriosis/Adenomyosis/Fibroid/Cyst/PCOS

Disini saya kongsikan bersama jenis makanan yg amat sesuai & yg harus di elakan bagi wanita yg punyai masalah seperti di atas atau pun yg pernah menjalani pembedahan tetapi ia nya berulang kembali.

Makanan yg di galakkan:
  1.  Ikan laut seperti bawal emas, kembong & selar
  2. Sayuran jenis kekacang - kacang panjang, buncis, sweet pea dll
  3. Kekacang - badam, kacang tanah, black bean, kacang merah dll.
  4. Sayuran - kobis, brocoli, bayam, dan ulam-ulaman pegaga, pucuk ubi dll
  5.  Buah-buahan - Nenas & betik
  6. Ubi kayu
  7. Sup miso ( sejenis pes yg di buat dari kacang soya yg di peram dicampur kedlm sup utk di jadikan miso sup)
  8.  Teh hijau
Makanan yg harus di elakkan:
  1. Daging merah (kambing & lembu)
  2. Ayam ( Boleh di ambil dlm kuantiti yg sedikit)
  3.  Produk tenusu seperti keju
  4.  Ikan haruan
  5. Gamat
  6. Bahan perisa - pes segera & kiub2 perisa seperti stok ayam, stok bilis dll.
  7. Makanan manis - kuit muih manis & pencuci mulut
  8.  Minuman berkarbonat ( krn tinggi kandungan gula)
  9.  Makanan segera - burger, sosej, nugget, mee segera dll
  10.  Makanan ringan - cip kentang, jajan dll.
  11. Makanan berlemak/ berminyak
FIBROID DAN CYST

♛RAHIM ADALAH EMAS BAGI WANITA♛

TANDA - TANDA FIBROID DAN CYST DALAM RAHIM YANG BERMASALAH

✔ Gangguan Haid

✔ Keputihan

✔ Masalah ketidaksuburan

✔ Kemandulan di kalangan wanita

✔ Hubungan suami isteri yang dingin atau sakit ketika bersama

✔ Perut kembang

✔ Angin yang keluar dari vagina (Kentut Vagina)

✔ Rasa gatal dan keluar bau kurang enak pada vagina

✔ Kerap membuang air kecil ketika batuk, berlari dan berlompat

✔ Kerap letih dan lesu

✔ Sakit lutut dan tumit

✔ Kesejukkan kaki dan tanggan

✔ Kekejangan otot dibawah betis (simpul mengkarung)

✔ Kerap keguguran

✔ Ketumbuhan fibro dan cyst

BAGAIMANA KETUMBUHAN FIBROID DAN CYST TERJADI?

1. Punca penyakit ini bermula pada ganguan haid dan sengugut

2. Satu kajian yang menunjukan bahawa lebih kurang 50% daripadanya wanita

3. Ia sering berlaku dikalangan wanita yang tidak berkahwin dan yang pernah beranak.

ADAKAH IA BOLEH DIRAWAT?
Seperti yang ditulis oleh Dr Hamid Arshar dalam tulisan beliau tidak ada rawatan yang menggunakan ubat hospital yang boleh mengecutkan ketumbuhan fibroid TETAPI ada kemungkinan ubat-ubatan tradisional seperti akar kayu atau dedaun yang mungkin mempunyai kesan, khusus terhadap rahim boleh mengecutkan ketumbuhan pada fibroid. Bidang ini masih lagi terbuka luas dan usaha yang boleh mendapatkan ramuan untuk mengecutkan ketumbuhan fibroid.

Kebanyakan yang kita dengar ramai wanita Malaysia yang menghadapi ketumbuahan fibroid, rata-ratanya akan mengambil jalan mudah dengan menjalani proces pembedahan. Tapi masih juga ketumbuah itu akan tumbuh selepas beberapa bulan atau tahun itu pun bergantung pada aktifnya fibroid mereka.
~copy paste dari RAHSIA HAWA~


Cadangan supplemen menggantikan EPO:

GLA Complex Shaklee


  • GLA Complex Shaklee "Rakan karib wanita" kerana kandungannya berbeza dengan GLA yang terdapat dalam EPO (Evening Primrose Oil).
  • Ia diektrak dari biji benih BORAGE yg mana mengandungi dua kali ganda GLA dalam EPO. 
Kenapa buh nama GLA COMPLEX kenapa tak GLA SHAKLEE je? 
Haa..Sebabnya kandungannya memang COMPLEX. GLA COMPLEX SHAKLEE bukan sahaja mengandungi asid gamma-linolenik yg diekstrak dari borage malah digabungkan dengan minyak bunga matahari & vitamin E. Ia bertujuan untuk meningkatkan keberkesanan & kestabilannya. 

Malah bioavailabilitinya dibuktikan secara klinikal di mana ia mampu menyerap & mengadun ke dalam sel & tisu dengan lebih baik. 

Ni pula antara testimoni yang telah membuktikan bahawa dengan GLA COMPLEX SHAKLEE mampu untuk menentang CYST & PCOS 

testimoni pesakit cyst 



testimoni pesakit cyst 


testimoni pesakit PCOS 

Jadi tepuk dada tanya selera, rakan-rakan saya dah ramai consume produk ni. Bukan setakat untuk dalaman malahan untuk LANGSING & KULIT CANTIK 

***p/s: GLA COMPLEX bukan sahaja untuk wanita tetapi boleh diambil untuk semua peringkat; kanak-kanak, remaja, lelaki, menopaus & andropaus . 

Bulan ni ade promosi GLA. Beli 6 botol percuma sebotol. Maksudnya dapat 7 botol GLA. Tak rugi pun. Manfaat untuk semua ahli keluarga. 


Saya adalah Pengedar Shaklee yang sah untuk sekitar kawasan PARIT BUNTAR, BAGAN SERAI & NIBONG TEBAL 

Free consultation 24 hours :)
Untuk pertanyaan boleh hubungi saya:
(AZNA) : 013-6295367